Daisypath Happy Birthday tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

Selasa, 27 November 2012

TERAPI MINDA.....KERANA DOA SI BUTA YANG MISKIN MENDAPAT JODOH YANG SANGAT CANTIK DAN JELITA

Bismillahir-Rahmaanir-Rahim ... Kisah benar ini terjadi pada seorang buta lagi miskin yang tidak dipandang  oleh kaum wanita. Lalu dia berdoa kepada Allah Subhanahu wa Taala dan Allah pun mengabulkan doanya dengan gadis yang paling cantik di antara mereka.

Kisah ini disebutkan oleh Syaikh Abdul ‘Aziz al-‘Aql dalam muhadarahnya yang berjudul Qashash wa ‘Ibar. Kisah benar ini terjadi pada salah seorang kerabat Syaikh sendiri.

Syaikh Abdul Aziz mengatakan, “Di antara kisah yang pernah saya alami adalah seseorang dari keluarga saya yang hafal al-Quran dan yang soleh. Saya mengenalinya dan kami sangat rapat ketika kami masih kanak-kanak.

Orang tadi ahli bersilaturahim dan selalu beristiqamah untuk taat kepada Allah. Dan dia adalah orang yang buta. Pada suatu hari dia berkata kepada saya, “Hai anakku waktu itu saya berumur 16 atau 17 tahun kenapa kamu tidak menikah?”

Saya jawab, “Hingga Allah memberi saya rezeki.” Dia berkata, “Wahai anakku bersikap jujurlah kepada Allah ketuklah pintu Allah dan berharaplah pintu kelapangan akan terbuka.” Kemudian dia berkata kepada saya, “Duduklah wahai anakku, aku akan menceritakan kepadamu  apa yang pernah aku alami dulu.”

Dia melanjutkan “Saya dulu benar-benar miskin, ibu dan bapakku adalah orang miskin kami semua sangat miskin aku sendiri semenjak dilahirkan sudah menjadi orang yang buta, pendek dan miskin.

Segala sifat yang tidak disukai wanita ada padaku. Kemudian aku sangat menginginkan seorang wanita akan tetapi kepada Allah aku tumpahkan seluruh keprihatinanku kerana dengan keadaanku yang seperti itu akan sulit rasanya untuk mendapatkan seorang isteri. Aku mendatangi ayahku kemudian mengatakan, “Wahai ayah aku ingin menikah.”

Maka ayahku mentertawakanku. Aku memahami bahawa tertawanya ayah adalah sebagai isyarat agar aku berputus asa dan melupakan keinginanku untuk menikah bahkan ayahku sempat mengatakan, “Apakah engkau gila nak? Siapa yang mahu mengambilmu sebagai menantu? Pertama kamu buta. Kedua kita semua adalah orang yang sangat miskin. Sedarlah nak! Tidak ada jalan untuk itu.

Sebenarnya dengan kata-katanya itu ayah telah membunuhku. Waktu itu aku berumur kira-kira 24 atau 25 tahun. Lalu akupun pergi menemui ibuku. Mengadukan perihalku barangkali ia dapat memujuk ayahku.

Hampir saja aku menangis ketika ibuku juga mengucapkan kata-kata seperti yang diucapkan oleh ayah. Dia mengatakan “Anakku kamu akan nikah?! Apakah kamu tidak waras nak?! Siapa wanita yang mahu sama kamu?! Dari mana kamu mendapatkan harta?! Kamu tahu sendiri bahawa kita semuanya ini sangat memerlukan sedikit harta untuk hidup. Kemudian kamu juga jangan lupa bahawa hutang kita telah bertambah.”

Aku tidak berputus asa kuulangi lagi usahaku untuk memahamkan ayah dan ibuku. Akan tetapi sikap dan jawapan mereka tetap tidak berubah.

Pada suatu malam aku berkata, “Mengapa aku tidak mengadukan hal ini pada Tuhanku yang Maha Pengasih dan Penyayang? Mengapa aku merengek-rengek dihadapan ayah dan ibu yang memang tidak mampu melakukan apa-apa? Mengapa aku tidak mengetuk pintu Allah yang Maha Kuasa dan Perkasa?”

Lalu aku pun solat di akhir malam sebagaimana kebiasaanku. Aku mengangkat tangan kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala dan aku katakan diantara doaku.

Ya Allah, Ya Tuhanku mereka mengatakan kalau aku miskin padahal Engkaulah yang membuat aku miskin. Mereka mengatakan kalau aku buta padahal Engkaulah yang mengambil penglihatanku.

Mereka mengatakan kalau aku adalah hodoh dan buruk padahal Engkaulah yang menciptakan aku. Ilahi, Tuhanku, Tuanku dan Penolongku tidak ada yang disembah yang benar kecuali Engkau, Engkau mengetahui apa yang ada di dalam jiwaku.

Engkau mengetahui keinginanku untuk menikah dan aku tidak ada daya dan upaya untuk itu. Ayah dan ibuku menyatakan tidak sanggup. Ya Allah, mereka memang tidak sanggup dan tidak mampu.

Aku memahami keadaan mereka. Tetapi Engkau adalah Maha Mulia dan Perkasa yang tidak terkalahkan oleh apapun. Ya Allah, kumohon satu rahmat dari rahmatMu. Wahai Tuhan yang Maha Mulia, Maha Pengasih dan Penyayang berikanlah kepadaku dengan segera seorang isteri yang penuh berkah, solehah dan cantik jelita. Yang menenangkan hatiku dan yang menyatukan jiwaku.

Aku berdoa sementara kedua mataku, mengucurkan air mata dan hatiku menangis merendah dihadapan Allah Subhanahu wa Taala. Kerana aku solat malam di awal waktu, maka akupun mengantuk.

Ketika aku tertidur, aku bermimpi seolah-olah aku berada di sebuah tempat yang sangat panas. Sepertinya ada bakaran api yang sangat dahsyat.

Tidak lama setelah itu aku melihat ada satu khemah yang turun dari langit. Khemah yang sangat indah mempesona belum pernah aku melihat sebelumnya. Hingga khemah itupun turun di atasku dan memayungiku.

Bersamaan dengan itu ada hawa dingin yang aku tidak mampu menceritakannya kerana benar-benar membawa sebuah kedamaian hingga aku terbangun kerana kedinginan setelah merasa kepanasan yang amat sangat. Aku terbangun dan perasaanku sangat senang dengan mimpi tersebut. Di pagi yang buta aku pergi menemui seorang alim yang dapat menafsirkan mimpi.

Maka setelah aku ceritakan apa yang kualami dalam mimpi itu, seorang alim tersebut mengatakan kepadaku, “Hai anakku, engkau sudah menikah jika tidak mengapa kamu tidak menikah?”

Maka saya katakan, “Tidak, demi Allah saya belum menikah.”

Dia bertanya, “Mengapa engkau tidak menikah?”

Kukatakan, “Demi Allah Ya Syaikh seperti yang engkau ketahui aku adalah seorang yang buta lagi miskin dan buruk rupa.” Dia berkata, “Hai anakku apakah tadi malam engkau telah mengetuk pintu Tuhan mu?” Kukatakan, “ Ya, aku telah mengetuk pintu Tuhan ku.”

Syaikh berkata, “ Pergilah wahai puteraku perhatikanlah gadis yang paling cantik dalam fikiranmu dan pinanglah kerana pintu itu telah terbuka untukmu. Ambillah yang terbaik apa yang ada dalam dirimu dan jangan merasa rendah dengan mengatakan, “Aku adalah seorang yang buta maka aku akan mencari wanita yang buta pula jika tidak maka yang begini dan yang begitu. Tetapi perhatikanlah gadis yang terbaik kerana pintu itu telah dibuka untukmu.”

Setelah aku berfikir dalam diriku aku memilih gadis yang dikenal sebagai gadis yang paling cantik di daerah itu disamping memiliki nasab dan keluarga yang terhormat.

Maka aku mendatangi ayah kukatakan barangkali ayah mahu pergi kepada mereka untuk meminang gadis itu untukku. Ayah menolak dengan keras lebih keras dari penolakannya yang pertama.

Dia benar-benar menolak secara mentah-mentah mengingatkan rupaku yang buruk dan kemelaratanku apalagi gadis yang kuinginkan adalah gadis yang paling cantik di negeri itu.

Maka aku pergi sendiri. Aku bertemu kepada keluarga itu mengucapkan salam kepada mereka dan mengatakan kepada orang tuanya, “Saya menginginkan Fulanah (maksudnya puterinya).”

Dia menjawab, “Kamu menginginkan puteriku?” Saya jawab, “Ya.”

Maka dia menjawab, “Demi Allah, ahlan wasahlan wahai anak si Fulan, selamat datang wahai pembawa Al-Quran demi Allah hai puteraku kami tidak mendapatkan laki-laki yang lebih baik darimu akan tetapi aku berharap agar puteriku mau menerimanya.”

Kemudian ia pergi menemui puterinya dan mengatakan, “Wahai puteriku ini Fulan datang meminangmu. Memang dia buta akan tetapi dia hafal Al-Quran dia menyimpan Al-Quran di dalam dadanya. Apabila engkau dapat merelakannya untukmu maka tawakkallah kepada Allah.” Sang puteripun menjawab, “Sesudahmu tidak ada hal lain wahai ayah, kami bertawakkal kepada Allah.”

Selang selepas hari tersebut wanita cantik itupun menjadi isteri bagi si buta yang miskin dengan taufik Allah dan kemudahan dariNya kerana keutamaan Al-Quran.
 Walhamdulillahirabbil ‘alamin.

Wallahu a'lam bish-shawab ...

Semoga kita dapat mengambil pengetahuan yang bermanfaat dan bernilai ibadah ..

Wabillahi Taufik Wal Hidayah, ...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...