Daisypath Happy Birthday tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

Jumaat, 23 November 2012

1 HARI 1 AYAT - TAUBAT NASUHA


Taubat nashuha (taubat yang murni dan sungguh-sungguh) tak mungkin akan tercapai kecuali jika seseorang tak mahu meninggalkan lingkungannya yang rosak lalu mencari lingkungan yang jauh dari perkara-perkara yang mendorong dirinya terjatuh dalam maksiat. Oleh kerana itu seorang dianjurkan untuk berangkat mencari lingkungan orang-orang beriman dan beramal soleh yang terhias oleh cahaya ilmu. Sehingga ia boleh mendapatkan teman dari kalangan orang soleh dan berilmu yang membantu dirinya untuk selalu taat  dalam meninggalkan maksiat.
Hukum bertaubat itu wajib bagi siapa saja yang pernah melakukan dosa. Dan bila dosa itu berkait hanya kepada Allah tanpa melibatkan hak sesama manusia maka harus dipenuhi tiga syarat utama agar dosa itu boleh dihapuskan.

1. Syarat Pertama
Berhenti dulu dari maksiat yang telah dilakukan. Taubat tidak akan dibukakan pintunya oleh Allah selama seorang yang taubat itu masih melakukan dosa yang sama.

2. Syarat Kedua 
Tidak cukup hanya sekadar berhenti dari maksiat tersebut tetapi harus diiringi juga dengan rasa sesal di dalam hati. Tanpa penyesalan yang mendalam di lubuk hati, taubat itu tidak akan ada rtinya di sisi Allah.

3. Syarat Ketiga 
Tidak cukup hanya berhenti dan menyesal pelakunya juga harus punya tekad di hati untuk tidak akan pernah kembali melakukannya sejak hari itu hingga selama-lamanya. Selama masih ada keinginan untuk kembali mengulanginya taubat itu menjadi sia-sia.
Itulah 3 syarat utama agar taubat itu boleh  diterima Allah. Dan bila dosa itu berkait dengan dosa kepada sesama manusia harus ditambah satu lagi iaitu meminta maaf dan keredhaan orang tersebut.
Sedangkan bila dosanya terkait dengan masalah hukum hudud seperti zina dan sejenisnya maka taubat itu harus diiringi dengan penyesalan untuk menerima hukuman sesuai dengan syariat Islam.
Allah Maha Pengampun Atas Semua Dosa
Seorang yang pernah melakukan dosa seberapa pun besarnya pastilah akan diampuni Allah selama dia mahu bertaubat dengan memenuhi syarat-syaratnya.
Alih-alih marah kepada orang yang bertaubat, Allah malah sangat berbahagia kepadanya. Sebagaimana sabda Rasulullah:
Dari Abi Hamzah Anas bin Malik Al-Anshari ra (pembantu Rasulullah) berkata, "Sungguh Allah sangat berbahagia atas permohonan taubat hamba-Nya lebih berbahagia dari bahagianya salah seorang kamu yang kehilangan untanya lalu menemukannya kembali." (HR Bukhari Muslim).
Di dalam kesempatan lain Rasulullah juga bersabda:
Dari Abi Musa Abdullah bin Qais Al-Asy'ari ra. dari nabi beliau bersabda, "Sungguh Allah menadahkan kedua tanganNya pada malam hari orang-orang yang bermaksiat di waktu siang bertaubat. Dan Allah menadahkan kedua tanganNya pada sianghari orang-orang yang bermaksiat di waktu malam bertaubat." (HR Muslim)
Di dalam hadits riwayat Imam Muslim disebutkan bahawa tatkala selesai menziarahi mati seorang wanita yang mengaku telah berzina, Rasulullah kemudian solat jenazahnya. Umar ra bingung lalu bertanya "Bagaimana anda solatkan jenazahnya padahal dia seorang yang telah berzina?" Beliau menjawab, "Sungguh wanita ini telah bertaubat dengan sebuah taubat yang bila taubatnya itu dibahagikan kepada 70 orang penduduk Madinah pasti masih sangat cukup untuk mereka."
Subhanalllah sungguh besar keagunganNya. Dosa sebesar apapun bila seorang hamba datang kepadaNya untuk bertaubat pasti Allah terima.
Bahkan dosa membunuh 100 nyawa sekalipun tetap akan diberi ampunan dari Yang Maha Pengampun.
"Dahulu ada seorang laki-laki sebelum kalian yang telah membunuh 99 nyawa. Dia bertanya tentang orang yang paling berilmu di atas permukaan bumi. Lalu ditunjukkanlah seorang rahib (ahli ibadah). Kemudian ia pun datang kepada sang rahib seraya mengatakan bahawa dirinya telah membunuh 99 nyawa. Apakah masih ada taubat baginya? "tidak ada!!", jelas si rahib. Maka orang itu membunuh si rahib dan menyempurnakan (bilangan 99) dengan membunuh si rahib menjadi 100 nyawa. Kemudian ia bertanya lagi tentang orang yang paling berilmu di atas pemukaan bumi. Lalu ditunjukkan seorang yang berilmu (ulama’) seraya menyatakan bahawa dirinya telah membunuh 100 nyawa apakah masih ada taubat baginya. Orang yang berilmu itu menyatakan bahawa siapakah yang menghalangi antara dirinya dengan taubat? ........". [HR. Al-Bukhoriy dalam Kitab Al-Anbiyaa, Muslim dalam Kitab At-Taubah, Ibnu Majah dalam Kitab Ad-Diyat]

Imbangi Dosa dengan Pahala

Tidak ada salahnya bila untuk mengimbangi dosa yang pernah kita lakukan kita berupaya menambahkan pahala. Ada beberapa perkara yang boleh dilakukan agar pahala boleh kita dapat dalam jumlah banyak dalam waktu singkat bahkan tetap terus mengalir meski kita sudah mati. 
Misalnya bila Allah meluaskan rezeki kita maka kita boleh sedekah harta secara syariah dalam jumlah tak terbatas.Tiap saat berbuah bahkan tetap terus berbuah sepanjang masa, hingga akhir dunia. Meski jasad kita sudah hancur di alam kubur meskipun nyawa sudah melayang tetapi ruh kita akan tetap menerima pahala dari sedekah harta yang pernah kita tanam.
Bentuknya yang paling lazim dalam bentuk wakaf boleh  berbentuk masjid di mana dari setiappahala orang yang solat di dalamnya kita akan menerima secara percuma atau royalti atas sedekah harta kita di dalam pembangunan masjid itu.
Atau boleh juga dalam bentuk sekolah atau yang melahirkan generasi Islam yang kuat. Setiap pahala yang diraih oleh tiap lulusan sekolah itu maka ada bahagian untuk kita sebagai royalti atas harta kita di dalam sekolah itu.
Bahkan boleh juga berbentuk perpustakaan Islam di mana setiap orang yang mendapat pahala membaca di tempat itu akan ikut memberikan percuma pahala kepada kita.
Subhanallah...
Betapa banyak peluang untuk menambahkan pahala tapi sayang sekali sedikit sekali yang tergerak untuk memanfaatkannya.
Semoga Allah mengampuni dosa kita semua baik yang nampak mahupun yang tidak nampak. Dan semoga harta yang kita miliki ini boleh kita nafkahkan di jalan perjuangan menegakkan agamaNya. Aamiin Ya Rabbal 'alamin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...