Daisypath Happy Birthday tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

Rabu, 21 November 2012

1 HARI 1 AYAT - KEUTAMAAN SOLAT 5 WAKTU

KEUTAMAAN SOLAT LIMA WAKTU
Bismillahir-Rahmaanir-Rahim
Tak kenal maka tak cinta sebab utama kenapa banyak dari kaum muslimin tidak mengerjakan solat.

Tak usah jauh-jauh untuk melaksanakan solat sunat, solat 5 waktu yang wajib saja mereka tidak kerjakan padahal cukup 10 minit waktu yang diperlukan untuk melaksanakan solat dengan khusyuk. Bukan sesuatu yang menghairankan banyak kaum muslimin bekerja membanting tulang sejak matahari terbit hingga terbenam.

Pertanyaannya kenapa mereka melakukan hal itu? Kerana mereka mengetahui bahawa hidup perlu makan, makan perlu wang dan wang hanya didapati jika bekerja. Kerana mereka mengetahui keutamaan bekerja keras maka mereka pun melakukannya.

Oleh kerana itu dalam tulisan yang singkat ini kami akan mengemukakan pembahasan keutamaan solat lima waktu dan hukum meninggalkannya. Semoga dengan sedikit goresan tinta ini dapat memotivasi kaum muslimin sekalian untuk selalu memperhatikan rukun Islam yang teramat mulia ini.

Kedudukan Solat dalam Islam ...

Solat memiliki kedudukan yang agung dalam islam. Kita dapat melihat keutamaan solat tersebut dalam beberapa perkara berikut ini.

1) Solat adalah kewajiban paling utama setelah dua kalimat syahadat dan merupakan salah satu rukun islam.

Rasulullah shallallahu alaihi wa salam bersabda, “ Islam itu dibangun di atas lima perkara iaitu: bersaksi bahawa tiada tuhan yang berhak disembah kecuali Allah dan sesungguhnya Muhammad adalah utusan Allah, menegakkan solat, mengeluarkan zakat, mengerjakan haji ke Baitullah dan berpuasa pada bulan Ramadhan.”

2) Solat membezakan antara muslim dan kafir.

Rasulullah shallallahu alaihi wa salam bersabda, “Sesungguhnya batasan antara seseorang dengan kekafiran dan kesyirikan adalah solat. Barangsiapa meninggalkan solat maka ia kafir”. Salah seorang tabi’in bernama Abdullah bin Syaqiq rahimahullah berkata, “Dulu para sahabat Muhammad shallallahu ‘alaihi wa sallam tidaklah pernah menganggap suatu amal yang apabila ditinggalkan menyebabkan kafir kecuali solat.”

3) Solat adalah tiang agama dan agama seseorang tidak tegak kecuali dengan menegakkan solat.

Diriwayatkan dari Mu’adz bin Jabal, Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,” Inti (pokok) segala perkara adalah Islam dan tiangnya  adalah solat.”

4) Amalan yang pertama kali akan dihisab pada hari kiamat

Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Sesungguhnya amal hamba yang pertama kali akan dihisab pada hari kiamat adalah solatnya. Apabila solatnya baik, dia akan mendapatkan keberuntungan dan keselamatan. Apabila solatnya rosak dia akan menyesal dan merugi. Jika ada yang kurang dari solat wajibnya Allah Tabaroka wa Ta’ala mengatakan,’ Lihatlah apakah pada hamba tersebut memiliki amalan solat sunat?’ Maka solat sunat tersebut akan menyempurnakan solat wajibnya yang kurang. Begitu juga amalan lainnya seperti itu.” Dalam riwayat lainnya,” Kemudian zakat akan (diperhitungkan) seperti itu. Kemudian amalan lainnya akan dihisab seperti itu pula.”

5) Solat merupakan Penjaga Darah dan Harta Seseorang.

Rasulullah shalallahu alaihi wa salam bersabda,” Aku diperintahkan untuk memerangi manusia sampai mereka mahu mengucapkan laa ilaaha illallah (Tiada sesembahan yang haq kecuali Allah), menegakkan solat dan membayar zakat. Apabila mereka telah melakukan semua itu, bererti mereka telah memelihara harta dan jiwanya dariku kecuali ada alasan yang hak menurut Islam (bagiku untuk memerangi mereka) dan kelak perhitungannya terserah kepada Allah Ta’ala.”

Keutamaan Mengerjakan Solat 5 waktu.

Solat memiliki keutamaan-keutamaan berupa pahala, ampunan dan berbagai keuntungan yang Allah sediakan bagi orang yang menegakkan solat dan rukun-rukunnnya dan lebih utama lagi apabila sunnah-sunnah solat 5 waktu dikerjakan diantara keutamaan-keutamaan tersebut adalah:

1) Mendapatkan cinta dan redha Allah.

Orang yang mengerjakan solat bererti menjalankan perintah Allah maka ia pantas mendapatkan cinta dan keredhaan Allah. Allah Ta’ala berfirman (yang ertinya), “Katakanlah (wahai muhammad): “Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah Aku, nescaya Allah mencintai dan mengampuni dosa-dosamu.” Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (QS. Ali Imran: 31)


2) Selamat dari api neraka dan masuk kedalam syurga

Allah Ta’ala berfirman (yang ertinya), “Dan Barangsiapa mentaati Allah dan RasulNya maka sesungguhnya ia telah mendapat kemenangan yang besar.” (QS. Al Ahzab: 71).Syaikh Abu Bakr Jabir Al Jazairi Rahimahullahu ta’ala berkata, “Yang dimaksud dengan kemenangan dalam ayat ini adalah selamat dari api neraka dan masuk ke dalam syurga”. Dan melaksanakan solat termasuk mentaati Allah dan RasulNya.

3) Pewaris syurga Firdaus dan kekal di dalamnya.

Allah Ta’ala berfirman (yang ertinya), “Sungguh beruntung orang-orang yang beriman dan orang-orang yang memelihara solatnya mereka itulah orang-orang yang akan mewarisi (yakni) yang akan mewarisi syurga Firdaus, mereka kekal di dalamnya.” (QS. Al Mu’minun: 1-11)

4) Pelaku solat disifati sebagai seorang muslim yang beriman dan bertaqwa.

Allah Ta’ala berfirman (yang ertinya), “Kitab (Al Quran) ini tidak ada keraguan padanya petunjuk bagi mereka yang bertaqwa (iaitu) mereka yang beriman kepada yang ghaib yang mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami anugerahkan kepada mereka.” (QS. Al Baqarah: 2-3)


5) Akan mendapat ampunan dan pahala yang besar dari Allah.

Allah Ta’ala berfirman (yang ertinya), “Sesungguhnya laki-laki dan perempuan yang muslim, laki-laki dan perempuan yang mukmin, laki-laki dan perempuan yang tetap dalam ketaatannya, laki-laki dan perempuan yang benar, laki-laki dan perempuan yang sabar, laki-laki dan perempuan yang khusyuk, laki-laki dan perempuan yang bersedekah, laki-laki dan perempuan yang berpuasa, laki-laki dan perempuan yang memelihara kehormatannya, laki-laki dan perempuan yang banyak menyebut (nama) Allah, ampunan dan pahala yang besar.” (QS. Al Ahzab: 35)


6) Solat tempat meminta pertolongan kepada Allah sekaligus ciri orang yang khusyuk.

Allah Ta’ala berfirman (yang ertinya), “Jadikanlah sabar dan solat sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat kecuali bagi orang-orang yang khusyuk’.” (QS. Al Baqarah: 45)


7) Solat mencegah hamba dari Perbuatan Keji dan Mungkar.

Allah Ta’ala berfirman (yang ertinya), “Bacalah apa yang telah diwahyukan kepadamu iaitu Al kitab (Al Quran) dan dirikanlah solat. Sesungguhnya solat itu mencegah dari (perbuatan- perbuatan) keji dan mungkar. Dan Sesungguhnya mengingat Allah (solat) adalah lebih besar (keutamaannya dari ibadat-ibadat yang lain) dan Allah mengetahui apa yang kamu kerjakan.” (QS. Al Ankabut: 45)


Hukum Meninggalkan Solat ..

Di awal telah dijelaskan bahawa solat merupakan tiang agama dan merupakan pembeza antara muslim dan kafir. Lalu bagaimanakah hukum meninggalkan solat itu sendiri apakah membuat seseorang itu kafir?

Perlu diketahui para ulama telah sepakat (baca: ijma) bahawa dosa meninggalkan solat lima waktu lebih besar dari dosa-dosa besar lainnya. Ibnu Qayyim Al Jauziyah –rahimahullah- mengatakan, ”Kaum muslimin bersepakat bahawa meninggalkan solat lima waktu dengan sengaja adalah dosa besar yang paling besar dan dosanya lebih besar dari dosa membunuh, merampas harta orang lain, berzina, mencuri dan minum minuman keras. Orang yang meninggalkannya akan mendapat hukuman dan kemurkaan Allah serta mendapatkan kehinaan di dunia dan akhirat.”

Adapun berbagai andaian orang yang meninggalkan solat seperti berikut:

Andaian pertama: Meninggalkan solat dengan mengingkari kewajipannya sebagaimana mungkin perkataan sebahagian orang, ‘Solat boleh tak solat pun boleh.’ [Kalau mahu solat boleh saja tidak solat juga tidak apa]. Jika hal ini dilakukan dalam rangka mengingkari hukum wajibnya solat, orang semacam ini dihukumi kafir tanpa ada perselisihan di antara para ulama.

Andaian kedua: Meninggalkan solat dengan menganggap mudah dan tidak pernah melaksanakannya. Bahkan ketika diajak untuk melaksanakannya, malah enggan. Maka orang semacam ini berlaku hadits-hadits Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam yang menunjukkan kafirnya orang yang meninggalkan solat. Inilah pendapat Imam Ahmad, Ishaq, ulama salaf dari sahabat dan tabi’in. Contoh hadits mengenai masalah ini adalah sabda Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam, “Perjanjian antara kami dan mereka (orang kafir) adalah solat. Barangsiapa meninggalkannya maka dia telah kafir.”

Andaian ketiga: Tidak rutin dalam melaksanakan solat iaitu kadang solat dan kadang tidak. Maka dia masih dihukumi muslim secara zahir (yang nampak pada dirinya) dan tidak kafir. Inilah pendapat Ishaq bin Rohuwyah iaitu hendaklah bersikap lemah lembut terhadap orang semacam ini hingga dia kembali ke jalan yang benar. Wal ‘ibroh bilkhotimah (Hukuman baginya dilihat dari keadaan akhir hidupnya).

Andaian keempat: Meninggalkan solat dan tidak mengetahui bahawa meninggalkan solat membuat orang kafir. Maka hukum bagi orang semacam ini adalah sebagaimana orang jahil (bodoh). Orang ini tidaklah dikafirkan disebabkan adanya kejahilan pada dirinya yang dinilai sebagai faktor penghalang untuk mendapatkan hukuman.

Andaian kelima: Mengerjakan solat hingga keluar waktunya. Dia selalu rutin dalam melaksanakannya namun sering mengerjakan di luar waktunya. Maka orang semacam ini tidaklah kafir namun dia berdosa dan perbuatan ini sangat tercela sebagaimana Allah berfirman (yang ertinya), “Maka kecelakaanlah bagi orang-orang yang solat, (iaitu) orang-orang yang lalai dari solatnya.” (QS. Al Maa’un [107] : 4-5)

Nasihat Berharga: Jangan Tinggalkan Solatmu!

Amirul Mukminin, Umar bin Al Khoththob –radhiyallahu ‘anhu- mengatakan, “ Sesungguhnya di antara perkara terpenting bagi kalian adalah solat. Barangsiapa menjaga solat, bererti dia telah menjaga agama. Barangsiapa yang menyia-nyiakannya maka untuk amalan lainnya akan lebih disia-siakan lagi. Tidak ada bahagian dalam Islam bagi orang yang meninggalkan solat.“

Imam Ahmad –rahimahullah- juga mengatakan perkataan yang serupa “Setiap orang yang meremehkan perkara solat, bererti telah meremehkan agama. Seseorang memiliki bahagian dalam Islam sebanding dengan penjagaannya terhadap solat lima waktu. Seseorang yang dikatakan semangat dalam Islam adalah orang yang betul-betul memperhatikan solat lima waktu. Kenalilah dirimu wahai hamba Allah. Waspadalah! Janganlah engkau menemui Allah sedangkan engkau tidak memiliki bahagian dalam Islam. Kadar Islam dalam hatimu sesuai dengan kadar solat dalam hatimu.“

Ibnul Qoyyim mengatakan, “Iman adalah dengan membenarkan (tashdiq). Namun bukan hanya sekadar membenarkan (menyakini) saja tanpa melaksanakannya (inqiyad). Kalau iman hanyalah membenarkan (tashdiq) saja tentu iblis, Fir’aun dan kaumnya, kaum soleh dan orang Yahudi yang membenarkan bahawa Muhammad adalah utusan Allah (mereka meyakini hal ini sebagaimana mereka mengenal anak-anak mereka) tentu mereka semua akan disebut orang yang beriman (mu’min-mushoddiq).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...