Daisypath Happy Birthday tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

Khamis, 11 Oktober 2012

1 HARI 1 AYAT - KEUTAMAAN SEDEKAH

KEUTAMAAN SEDEKAH

Diceritakan, ketika Nabi Ayub Alaihi Salam sedang mandi tiba-tiba Allah Taala mendatangkan seekor belalang emas dan hinggap dilengannya. Baginda menepis-nepis lengan-nya agar belalang jatuh. Lantas Allah taala berfirman, “Bukankah Aku lakukan begitu supaya kamu menjadi lebih kaya ?”

Nabi Ayub Alahi Salam menjawab, “Ya benar, wahai Sang Pencipta! Demi Keagungan-Mu apalah makna kekayaan tanpa keberkatan-Mu.”

Kisah di atas menegaskan betapa pentingnya keberkatan dalam rezeki yang dikurniakan oleh Allah Taala. Kekayaan tidak akan membawa erti tanpa ada keberkatan. Dengan adanya keberkatan, harta dan rezeki yang sedikit akan dirasakan mencukupi. Sebaliknya tanpa keberkatan rezeki yang meskipun banyak akan terasakan sempit dan menyusahkan.

Agar rezeki yang Allah berikan kepada kita menjadi berkat, Rasulullah Sholallohu alaihi wassallam menganjurkan kepada umatnya untuk memperbanyak sedekah. Kata Rasulullah, “

Belilah semua kesulitanmu dengan sedekah.” Dalam hadits lain, Rasulullah menjelaskan, “ Setiap awal pagi, semasa terbit matahari, ada dua malaikat menyeru kepada manusia di bumi, Yang satu menyeru, “Ya Tuhanku, kurniakanlah ganti kepada orang yang membelanjakan hartanya kerana Allah.” Yang satu lagi menyeru, Musnahkanlah orang yang menahan hartanya’.”

Sedekah walaupun kecil tetapi amat berharga di sisi Allah Taala. Orang yang bakhil dan kikir dengan tidak menyedekahkan sebahagian hartanya akan merugi di dunia dan akhirat kerana tidak ada keberkatan. Jadi, sejatinya orang yang bersedekah adalah untuk kepentingan dirinya. Sebab, menginfakkan (belanjakan) harta akan memperoleh berkat, dan sebaliknya menahannya adalah celaka.
Sedekah memiliki beberapa keutamaan bagi orang yang mengamalkannya,

 

PERTAMA, mengundang datangnya rezeki. Allah Taala berfirman dalam salah satu ayat al-quran bahawa Dia akan membalas setiap kebaikan hamba-hamba-Nya dengan 10 kebaikan. Bahkan, di ayat yang lain dinyatakan 700 kebaikan. Khalifah Ali bin Abi Thalib menyatakan, “Pancinglah rezeki dengan sedekah.”

KEDUA, sedekah dapat menolak bala. Rasulullah bersabda, “Bersegeralah bersedekah, sebab yang namanya bala tidak pernah boleh mendahului sedekah.”

KETIGA, sedekah dapat menyembuhkan penyakit, Rasullullah menganjurkan, “Ubatilah penyakitmu dengan sedekah.”

KEEMPAT, sedekah dapat menunda kematian dan memanjangkan umur. Kata Rasulullah , “Perbanyaklah sedekah, Sebab sedekah akan memanjangkan umur.”Mengapa semua itu boleh terjadi? sebab Allah Taala mencintai orang-orang yang bersedekah. Kalau Allah sudah mencintai seorang hambanya, maka tidak ada persoalan yang tidak boleh diselesaikan, tidak ada permintaan dan doa yang Allah tidak kabulkan, serta tidak ada dosa yang Allah tidak ampuni, dan hamba tersebut akan meninggal dunia dalam keadaan husnul khotimah (baik).

Kekuatan dan kekuasaan Allah jauh lebih besar dari persoalan yang dihadapi manusia, kalau manfaat sedekah begitu dahsyatnya, masihkan kita belum juga tergerak untuk mencintai sedekah ?

Wallahu a’lam bis-shawab.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...