Daisypath Happy Birthday tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

Khamis, 18 Oktober 2012

1 HARI 1 AYAT - CIRI-CIRI WANITA SYURGA

Apakah hanya orang-orang beriman dari kalangan lelaki dan bidadari~bidadari saja yang menjadi penduduk syurga. Bagaimana dengan isteri-isteri kaum mukminin di dunia wanita-wanita penduduk bumi?

Isteri-isteri kaum mukminin yang beriman kepada Allah dan RasulNya tersebut akan tetap menjadi pendamping suaminya kelak di syurga dan akan memperoleh kenikmatan yang sama dengan yang diperoleh penduduk syurga lain nanti tentu ianya sesuai dengan amal mereka selama di dunia. Tentu setiap wanita muslimah ingin menjadi ahli syurga pada hakikatnya wanita ahli syurga adalah wanita yang taat kepada Allah dan RasulNya..

Seluruh ciri-ciri wanita merupakan cerminan ketaatan yang dia miliki. Di antara ciri~ciri wanita ahli syurga tersebut adalah:- 
1.   Bertakwa 
2. Beriman kepada Allah, Malaikat-MalaikatNya, Kitab-KitabNya, Rasul-RasulNya, Hari Kiamat dan Beriman kepada Takdir yang Baik mahupun yang Buruk.
3. Bersaksi bahwa tiada Allah yang berhak disembah kecuali Allah, bersaksi bahawa Muhammad adalah hamba dan RasulNya, mendirikan shalat, menunaikan zakat, berpuasa di bulan ramadlan dan naik haji bagi yang mampu.
4. Ihsan iaitu beribadah kepada Allah seakan akan melihat Allah jika dia tidak dapat melihat Allah dia mengetahui bahawa Allah Melihat diri mereka. 
5. Ikhlas beribadah semata-mata kepada Allah, tawakkal kepada Allah, mencintai Allah & RasulNya, takut terhadap azab Allah, mengharap rahmat Allah, bertaubat kepadaNya dan bersabar atas segala takdir-takdir Allah serta mensyukuri segala kenikmatan yang diberikan kepada mereka. 
6. Gemar membaca Al-Quran dan berusaha memahaminya berzikir mengingati Allah ketika sendiri atau bersama banyak orang dan berdoa kepada Allah semata.
7. Menghidupkan amar-ma’ruf dan nahi-munkar pada keluarga & masyarakat.
8. Berbuat-baik [ihsan] kepada tetangga, anak-yatim, faqir-miskin, dan seluruh-makhluk, serta berbuat-baik terhadap haiwan ternak yang mungkin dia miliki.
9. Menyambung tali persaudaraan [ukhuwah/silaturrahim] terhadap orang yang memutuskannya memberi kepada orang menahan pemberian kepada diri mereka dan memaafkan orang yang menzalimi mereka. 
10. Berinfaq, baik ketika lapang mahupun dalam keadaan sempit, menahan amarah dan memaafkan manusia.
 11. Adil dalam segala perkara dan bersikap adil terhadap seluruh makhluk. 
12. Menjaga lisan mereka dari perkataan dusta, saksi palsu dan menceritakan kejelekan [aib] orang~lain [ghibah].
13. Menepati janji dan amanah yang diberikan kepada mereka. 
14.  Berbakti kepada kedua orang tua.
15. Menyambung silaturrahim dengan kaum kerabat mereka, sahabat terdekat & terjauh.

SUBHAANALLAAH
Allah Ta’ala berfirman:
**...barang siapa taat kepada Allah dan RasulNya, Dia akan memasukkannya ke dalam syurga~syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya dan itulah kemenangan yang besar** [Q.S. An~Nisaa’ : 13]

Dari Abdurrahman bin Auf, Rasulullaah bersabda:
**jika seorang wanita menjaga shalat lima waktu, berpuasa di bulan ramadhan, menutup aurat & menjaga kehormatannya, mentaati suaminya, maka dikatakan padanya masuklah engkau ke dalam syurga dari pintu mana saja yang engkau sukai**

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...