Daisypath Happy Birthday tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

Rabu, 8 Ogos 2012

1 Hari 1 Ayat - KEADILAN ALLAH TAALA

Pada zaman Nabi Musa a.s telah berlaku satu peristiwa yang membabitkan seorang pemuda, seorang lelaki tua dan seorang kanak-kanak. Kisah mereka bertiga ini ada kaitannya dengan seuncang emas yang menjadi rebutan. Bagaimanapun kesudahan kisah ini menunjukkan keadilan Allah Taala kepada makhluk ciptaanNya terutamanya keapda manusia itu sendiri.

Seorang pemuda menerima seuncang emas daripada bapanya yang telah dibunuh. Beliau berhasrat memberikan emas itu kepada ibunya di kampung. Maka beliau ingin kembali ke kampungnya untuk menunaikan hasrat murni itu.

Pemuda itu memulakan perjalanannya pada sebelah pagi memandangkan kampungnya agak jauh di pedalaman. Beliau menaiki seekor kuda sebagai kenderaan. Di pertengahan jalan beliau berhenti seketika untuk berehat di bawah sepohon pokok. Akibat terlalu letih beliau akhirnya tertidur di bawah pokok berkenaan. Uncang emas yang di bawanya diletakkan di sisinya.

Akibat kepenatan berjalan jauh pemuda itu tertidur sehingga ke petang. Apabila terjaga dilihatnya suasana sekeliling sudah mulai gelap. Lantas beliau bangun dan terus mendapatkan kudanya untuk meneruskan perjalanan. Dalam keadaan tergesa-gesa itu beliau terlupa mengambil uncang yang dibawanya tadi. Uncang emas itu ditinggalkan di bawah pohon itu tanpa disedarinya.

Setelah beberapa lama pemuda itu beredar datang seorang kanak-kanak melalui di bawah pohon tempat pemuda tadi tidur. Kanak-kanak tersebut terjumpa uncang emas yang ditinggalkan pemuda tadi. Lalu kanak-kanak tersebut mengambil uncang berkenaan dan membawa pergi bersama-samanya.

Setelah jauh berjalan tiba-tiba pemuda tadi menyedari uncang emasnya tertinggal di bawah pohon pokok tempat dia berehat. Lalu beliau berpatah balik mengambilnya. Apabila tiba di bawah pohon tersebut beliau dapati seorang lelaki tua sedang berehat di situ. Pemuda itu terus mendapatkan lelaki tua itu dan bertanyakan tentang uncang emasnya. Lelaki tua itu menafikan dia mengambil uncang emas itu. Pemuda berkenaan tetap menuduh lelaki tua itu mengambilnya kerana hanya dia yang ada di tempat berkenaan.

Akibat terlalu marah akhirnya pemuda itu telah membunuh lelaki tua berkenaan dengan anggapan lelaki tua itu yang mengambil uncang emasnya tetapi sengaja menafikan. Setelah dibunuh lelaki tua itu diperiksa  malangnya tidak ditemui apa pun. Pemuda itu kemudiannya meneruskan perjalanannya.

Peristiwa di atas telah dibawa ke pengetahuan Nabi Musa a.s. Akhirnya Nabi Musa a.s  menjelaskan apa sebenarnya yang terjadi kepada ketiga-tiga orang yang terbabit dalam peristiwa tersebut.
 Menurut Nabi Musa a.s kisah ketiga-tiga orang berkenaan mempunyai kaitan antara satu sama lain. Ayah pemuda dan lelaki tua itu adalah sahabat baik. Tetapi kedua-duanya terlibat dalam kegiatan tidak bermoral iaitu mencuri. Antara barang yang mereka curi ialah seuncang emas yang dimiliki oleh kanak-kanak tersebut oleh sebab tamak kan harta yang dicuri lelaki tua itu telah membunuh ayah pemuda tadi dengan hasrat menagmbil emas tersebut.

Namun lelaki tua itu tidak dapat mengambil emas itu kerana emas tersebut telah diserahkan kepada pemuda itu oleh ayahnya. Dosa kesalahan mencuri dan membunuh oleh lelaki tua itu telah dibalas apabila beliau sendiri dibunuh. Lelaki tua yang dibunuh pemuda itu ialah orang yang membunuh ayahnya. Beliau telah berjaya membunuh orang yang membunuh ayahnya. Kanak-kanak yang mengambil emas semasa di bawah pohon itu adalah pemilik sebenar emas berkenaan. Dengan izin Allah emas yang dicuri daripadanya telah dikembalikan semula. Semua ini berlaku dengan keizinan dan perancangan Allah Taala yang Maha Adil. Setiap pihak mendapat hal masing-masing mengikut keadilan Allah Taala.

Menerusi kisah ini Nabi Musa a.s menegaskan tentang keadilan Allah Taala di atas segala kejadian yang berlaku kepada makhluknya. Setiap kejadian yang berlaku mempunyai hikmah yang tersendiri yang tidak dapat ditanggapi oleh akal manusia. Namun hikmah dan kebaikannya akan kembali kepada manusia juga. Oleh sebab itu kita perlu menerima setiap perkara yang terjadi ke atas kita dengan perasaan penuh redha serta bersabar. Semua itu adalah perancangan dan ketentuan Allah ke atas diri kita. Kita boleh merancang namun perancangan Allah Taala lebih bijaksana dan hebat. Mungkin setiap yang terjadi itu mempunyai hikmah tetrtentu dalam kehidupan kita yang kita sendiri tidak mengetahuinya. Yakinlah Allah Taala Maha Mengetahui lagi Maha Adil kepada setiap makhluk ciptaanNya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...