Daisypath Happy Birthday tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

Selasa, 31 Julai 2012

1 Hari 1 Ayat - RAHSIA PERUBATAN RASULULLAH SAW

Dalam dunia ini juga terdapat dua bentuk penyakit iaitu penyakit lahir dan batin. Apabila jasad lahir kita sakit, maka ubat untuk menyembuhkannya terdiri daripada unsur tanah juga seperti kalsium, sulfur, zat besi, tumbuh-tumbuhan dan sebagainya. Namun apabila jasad batin atau roh yang sakit ia tidak boleh diubati dengan kaedah lahir. Oleh sebab roh urusan Allah s.w.t maka untuk menyembuhkannya kita perlulah sentiasa ingat kepadaNya. Misalnya dengan membaca aya-ayat suci Al-Quran, berwirid, berdoa dan munajat kepadaNya. Allah s.w.t telah berfirman:
" Sesungguhnya hanya dengan mengingati Allah sahaja hati akan tenang." (SURAH AR-RA'DU:28)

Bagi penyakit lahir Allah s.w.t menetapkan peraturan atau sunnatullah. setiap penyakit yang menimpa manusia terdapat ubatnya sebagaimana sabda Rasulullah saw:
" Setiap penyakit ada ubatnya, diketahui oleh orang yang berilmu dan tidak diketahui oleh orang yang tidak berilmu kecuali tua dan mati."

Namun mengapa penawar bagi penyakit kronik misalnya barah, AIDS dan SARS masih sukar ditemui sedangkan Allah swt menjamin setiap penyakit ada ubatnya? Terdapat penyakit-penyakit yang menimpa merupakan bala keatas manusia disebabkan oleh dosa-dosa manusia sendiri. Memang tiada ubat untuk menyembuhkannya melainkan bertaubat. dengan bertaubat serta kembali kepada Al-Quran boleh dijadikan penawar sebagaimana firman Allah swt:
" Dan kami turunkan daripada Al-Quran sesuatu untuk menjadi ubat dan rahmat bagi orang yang beriman dan bagi orang yang zalim tetap bertambah rugi."

Namun pada zaman Rasulullah saw, masyarakat islam ketika itu jarang mendapat penyakit yang pelik. Rasulullah saw mempunyai kaedah tersendiri dalam mengawal dan mengubati penyakit. kaedah ini terbukti sewaktu baginda mengutus seorang sahabat bernama Hatib bin Batlaah menyampaikan risalah islam kepada Maharaja Mesir, Muqauqis. Maharaja Mesir menyambut baik kedatangan utusan baginda Rasul. Sebelum utusan itu pulang Maharaja mengirimkan hadiah kepada Rasulullah saw. Antara hadiah tersebut ialah beberapa orang wanita cantik (termasuk Mariahtul Qibtiah) seorang doktor yang bijak dan beberapa hadiah lain. Rasulullah menerima ke semua hadiah maharaja kecuali doktor yang dikembalikan semula. Baginda menolak dengan baik dengan berkata:
" Kami adalah umat yang makan hanya apabila lapar dan berhenti sebelum kenyang."

Inilah salah satu rahsia perubatan Rasulullah saw. Kita perlu makan apabila lapar sahaja dan berhenti sebelum perut penuh dengan makanan. Apakah rasionalnya " makan hanya ketika lapar, berhenti sebelum kenyang" ini? Pakar-pakar diet sering memberi nasihat yang hampir sama " Jangan mengambil makanan berlebihan. Elakkan daripada tidak mengambil makanan langsung. Biarlah kerap makan tetapi kadar yang sedikit." Sebenarnya nasihat-nasihat atau kaedah ini (formula yang ditemui melalui pengalaman atau kaedah saintifik) telah disarankan lebih 1400 tahun dahulu oleh Rasulullah saw. Apa yang berlaku sekarang kebanyakkan kita makan bukan kerana lapar tetapi kerana nafsu! nafsu hendak merasa makanan yang pelbagai, nafsu hendak menikmati walaupun perut tidak merasa lapar. Ada yang terlalu sibuk dengan tugas menangguhkan masa makan walaupun ketika itu perut tersangat lapar. sebenarnya tindakan ini boleh seseorang itu berpenyakit juga.

Jika kita memegang konsep " makan mesti kenyang", apa akan jadi? Kita akan mengambil makanan dalam kadar yang banyak atau terlebih daripada yang disyorkan oleh pakar diet. Amalan ini pula terus menjadi tabiat bertahun-tahun lamanya . Oleh sebab itu kita dapati ramai orang mendapat berbagai-bagai penyakit berbeza dengan para sahabat yang jarang sakit. Banyak penyakit yang berpunca daripada sisa makanan di dalam perut. Penyakit-penyakit seperti darah tinggi, kencing manis, lemah jantung, buah pinggang rosak dan sebagainya banyak menyerang mereka yang banyak berbelanja untuk makan minum sahaja. Andainya kekenyangan kerana makan makanan yang halal pun menjadi punca penyakit lahir dan penyakit batin bagaimana pula jika kekenyangan kerana makan makanan yang haram? Si pemakan mendapat 2 bala, mendapat dosa dan penyakit.

Kebanyakan penyakit berpunca daripada makanan. Orang yang banyak makan lebih tinggi risikonya untuk mendapat penyakit daripada orang yang kurang makan. Anjuran berpuasa sunat isnin dan khamis itu sebenarnya dapat merehatkan perut daripada bekerja dan menurunkan nafsu makan. Perut yang kosong akan menyebabkan lemah gerakan darah pada jantung manusia. Denyutan jantung akan berkurang dan tertutuplah segala saluran dan pembuluh darah termasuk urat nadi tempat iblis biasa masuk ke tubuh manusia dan tempat mengalirnya nafsu syahwatnya. Imam Al-Ghazali pernah berkata: " Makanlah mengikut kadar yang diperlukan". Orang-orang yang bekerja menggunakan tulang empat kerat sepenuhnya boleh makan lebih sedikit berbanding dengan orang yang bekerja di pejabat. Dan niat kita makan ialah untuk menguatkan anggota tubuh agar dapat bekerja dan beribadah kepada Allah swt. Mari kita lihat kelebihan berlapar dan keburukan akibat kekenyangan serta kesannya kepada jasad lahir dan batin kita.


KELEBIHAN BERLAPAR
* Membersihkan hati dan menyinarkan akal
* Menghilangkan penyakit malas dan mengurangkan tidur
* Memudahkan diri untuk beribadah kepada Allah swt dan tekun bekerja
* Menyihatkan badan dan menolak penyakit


KEBURUKAN AKIBAT KEKENYANGAN
* Hati menjadi buta dan mewarisi kebodohan
* Timbul penyakit malas dan banyak tidur
* Nafsu lebih kuat untuk memikirkan dunia dan bercita-cita untuk berbuat maksiat
* Perut sentiasa berhutang, " Apakah yang kamu akan makan pada hari ini?"
* Kedekut
* Lupa kepada orang lapar dan susah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...