Daisypath Happy Birthday tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

Rabu, 4 Julai 2012

1 Hari 1 Ayat - BURUKNYA DUNIA DAN INDAHNYA AKHIRAT

" Dan tiadalah kehidupan dunia ini selain dari main-main dan senda gurau belaka. Dan sesungguhnya kampung akhirat itu lebih baik bagi orang-orang yang bertakwa maka tidakkah kamu memahaminya." (Al A'raf : 32)

Dunia dan akhirat adalah dua kewujudan yang berbeza. Kedua-duanya bak sepasang pengantin yang berhubung erat. Ertinya jika kehidupan duniawi seseorang itu baik maka baik pula kehidupan ukhrawinya. Begitu juga sebaliknya. Secara substantif hanya ada satu sekat tipis pemisah antara dunia dan akhirat iaitu barzakh. Kehidupan dunia yang begitu rapuh sangat mudah pecah lalu menembusi batas kedua-duanya sehingga seseorang itu dengan mudah berpindah ke alam ukhrawinya. Dan mereka tidak akan dapat kembali ke dunia asalnya.

Seseorang muslim tentunya mengetahui bahawa kehidupan yang baik di dunia hanya dapat dicapai dengan ketakwaan pada Allah. Berjalan di muka bumi berdasarkan ketentuan-ketentuan yang telah ditetapkanNya. Bunyinya seperti mudah tetapi hakikatnya begitu sukar untuk dilakukan. Realiti dunia dengan beragam perhiasannya membuat manusia mudah lupa pada janjinya pada Allah s.w.t. Keindahan dunia terasa nyata dirasakan oleh manusia membuatkan manusia berlumba-lumba meraihkan satu demi satu gemerlapnya dengan meninggalkan bahkan melupakan sama sekali keabadian akhirat. Begitulah dahsyatnya magnet keindahan dunia?

Padahal sangat jelas dikatakan bahawa kehidupan akhirat itu lebih baik dari dunia. Kehidupan nyata dunia yang jelas dijalani oleh semua yang melenakan belaka sedangkan akhirat dengan segala keabadiannya adalah suatu kehidupan yang tiada akhir sesuai subtansi di atas di mana manusia tidak mungkin kembali lagi ke dunia jika meninggalkan dunia dalam satu riwayat disebutkan: " Jika engkau menyanjung dunia maka dunia akan terlihat tinggi di depanmu namun jika engkau menganggapnya rendah maka dunia akan bersujud di depanmu." Begitu bodohnya manusia sehingga dengan mudah tertipu dengan nikmatnya dunia?

Seberapa jauh engkau berlari, mengejar, cuba meraih setiap perhiasan dunia maka semakin dalam engkau terperosok dan direndahkannya. Secara tidak sedar engkau menjadi hamba dunia, bersedia melakukan apa saja asalkan keinginan duniamu dipenuhi. Betapa bodohnya engkau wahai manusia menyerah dan menjadi hambanya.

Oleh kerana itu diberikan pada kehidupan dunia tempat yang sesuai dengannya tidak berlebih-lebihan kadarnya. Maka dunia dengan sendirinya menjadi hambamu mengikuti segala kehendakmu. Sesungguhnya kehidupan dunia hanyalah sebahagian kecil daripada kehidupan manusia. Dunia merupakan jambatan yang akan menghantarkan kepada kehidupan akhirat yang abadi dan yang lebih indah. Sebenarnya tidak seutuhnya kehidupan akhirat begitu jauh dari jangkaan manusia. Bagi seorang Muslim yang bertakwa, keindahan-keindahan akhirat tersebut akan mudah terasa dan tergambar dalam benaknya sehingga seluruh roh dan jiwanya akan di korbankannya untuk meraih indahnya alam akhirat. Akhirnya ke manakah kita akan mengkategorikan diri kita apakah kita orang yang menjadi hamba dunia atau menjadi tuan bagi dunia? Hanya Allah, kemudian diri kitalah yang mengetahuinya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...