Daisypath Happy Birthday tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

Selasa, 3 Julai 2012

1 Hari 1 Ayat - INDAHNYA SYURGA ALLAH

Rasulullah s.a.w bersabda, " Sesungguhnya batang pohon di syurga itu terdiri dari emas, perak, permata, yaqut dan zabarrud demikian pula ranting-rantingnya. Daunnya sangat indah belum pernah terlihat oleh manusia. Buahnya lebih lembut dari mentega dan lebih manis dari madu. Tinggi setiap pohon adalah lima ratus perjalanan dan besarnya tujuh puluh tujuh tahun perjalanan. Keindahan pohonnya sejauh lima ratus perjalanan. Jika ada juga pohon yang hanya menumbuhkan misik dan kafur. Ahli syurga itu dapat melihat seseorang melayangkan pandangannya, dia dapat melihat hujung dan buah dari pohon tersebut. Di setiap pohon itu terdapat tujuh puluh ribu warna buah-buahan. Setiap warna memiliki warna yang berbeza. Jika seseorang menginginkan salah satu warna dari buah-buahan itu maka ranting dan cabang pohon itu akan menunduk turun dari perjalanan lima ratus tahun atau lima puluh tahun atau kurang dari itu sehingga ia dapat memetiknya dengan tangannya maka dia tinggal membuka mulutnya lalu buah itu akan masuk ke dalam mulutnya.

Jika salah satu buahnya dipetik Allah menumbuhkan buah baru yang lebih bagus dari sebelumnya. Jika seseorang telah memenuhi keinginannya pohon itu akan kembali naik lagi seperti sebelumnya. Di antara pohon itu ada yang tidak berbuah tetapi menumbuhkan berbagai jenis sutera dari sutera tebal, sutera hijau dan sutera halus. Bahkan hanya setiap hari jumaat. Beliau bersabda " Seandainya satu mahkota syurga di turunkan dari langit tentu akan mengalahkan cahaya matahari.

Sesungguhnya di syurga ada beberapa istana di setiap istana ada empat buah sungai yakni sungai air, sungai susu, sungai arak dan sungai madu. Jika seseorang meminumnya maka layaknya dari kasturi. Dia tidak meminumnya kecuali telah dicampuri dengan mata air syurga dari Jahe, Tasnim dan Kafur. Sesungguhnya orang-orang yang didekatkan kepada Allah pasti akan dapat meminumnya. Seandainya Allah tidak menentukan bahwa mereka akan berebutkan sebuah gelas di antara mereka tentu mereka tidak akan mengangkat gelas itu dari mulut mereka. (Al-Ghunyah: Syaikh Abdul Qadir Jailani)

Anas bin Malik r.a berkata: Nabi s.a.w bersabda yang bermaksud: Di dalam syurga ada pasar tetapi tidak ada jual beli hanya orang-orang berkumpul membicarakan keadaan ketika di dunia dan cara ibadat bagaimana keadaan antara si fakir dengan yang kaya dan bagaimana keadaan sesudah mati dan lama binasa dalam kubur sehingga sampai ke syurga.

Dalam hadis: Di antara wanita-wanita di dunia ini ada yang kecantikannya melebihi dari bidadari kerana amalan perbuatannya ketika di dunia. Abu Hurairah r.a berkata: Demi Allah yang menurunkan kitab pada Nabi Muhammad s.a.w. Sesungguhnya ahli syurga tiap saat bertambah elok cantiknya, sebagaimana dahulu di dunia bertambah tua. Ibn Abas r.a berkata: Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: Sesungguhnya ahli syurga itu muda semua, lurus, tidak ada rambut di kepala, alis dan kelopak mata sedang janggut, kumis, ketiak dan kemaluan tidak ada rambut, tinggi mereka setinggi Nabi Adam a.s, 60 hasta usianya bagaikan Nabi Isa 33 tahun, putih rupanya, hijau pakaiannya, dihidangkan kepada mereka hidangan maka datang burung dan berkata: Hai waliyullah saya telah minum dari sumber salsabil dan makan dari kebun syurga dan buah-buahan, rasanya sebelah badanku masakan dan yang sebelahnya gorengan maka di makan oleh orang itu sekuatnya.

Dan setiap orang wali mendapat tujuh puluh perhiasan tiap perhiasan berbeza warna dengan yang lain sedang di jarinya ada sepuluh cincin, terukur pada:

1. yang pertama: Selamat sejahteralah kamu kerana kesabaranmu
2. yang kedua: Masuklah ke syurga dengan selamat dan aman
3. yang ketiga: Ikutlah syurga yang diwariskan kepadamu kerana amal perbuatanmu
4. yang keempat: Telah dihindarkan dari kamu semua risau dan dukacita
5. yang kelima: Kami memberikan pakaian dan perhiasan
6. yang keenam: Kami kahwinkan kamu dengan bidadari
7. yang ketujuh: Untukmu dalam syurga segala keinginan dan menyenangkan padangan matamu
8. yang kelapan: Kamu telah berkumpul dengan para Nabi dan siddiqin
9. yang kesembilan: Kamu menjadi muda dan tidak tua selamanya
10. yang kesepuluh: Kamu tinggal dengan tetangga yang tidak mengganggu tetangganya

Dalam riwayat lain Allah menyuruh kepada malaikat: Berikan makanan kepada para waliKu maka hidangkanlah bebagai makanan maka terasa pada tiap suap rasa yang lain dari semua bahkan lebih lazat sehingga selesai makan diperintahkan oleh Allah: Berikan minum kepada hamba-hambaKu  maka diberikan minuman yang dapat dirasakan kelazatannya pada setiap teguk dan ketika telah selesai maka Tuhan berfirman yang bermaksud: Akulah Tuhanmu telah menepati apa yang Aku janjikan kepadamu dan kini kamu boleh minta nescaya Aku berikan permintaanmu. Jawab mereka kami minta redhaMu, kami minta redhaMu, dua atau tiga kali. Dijawab oleh Allah : Aku redha kepadamu bahkan masih ada tambahan lagi daripadaKu pada hari ini. Aku muliakan kamu dengan kehormatan yang terbesar dari semua yang telah kamu terima.

Pada hari ini Aku muliakan kamu dengan kehormatan yang terbesar dari semua yang telah kamu terima maka dibukakan hijab sehingga mereka dapat melihat zat Allah sekehendak Allah maka segeralah mereka bersujud kepada Allah sekehendak Allah sehingga Allah menyuruh mereka : Angkatlah kepalamu sebab kini bukan masa beribadat maka di situ mereka lupa pada nikmat yang sebelumnya dan terasa benar bahawa tidak ada nikmat lebih besar daripada melihat zat Allah yang mulia. Kemudian mereka kembali maka semerbak bau harum dari bawah arasy dari bukit kasturi yang putih dan ditaburkan di atas kepala mereka di atas ubun-ubun kuda mereka maka apabila mereka kembali kepada isteri-isterinya terlihat bertambah indah lebih dari semua ketika mereka meninggalkan mereka sehingga isteri-isteri mereka berkata : kamu kini lebih elok dari yang biasa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...