Daisypath Happy Birthday tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

Isnin, 30 Julai 2012

1 Hari 1 Ayat - BAGAIMANA MEMIKAT KEREDAAN ALLAH

Apabila seorang lelaki sudah tertarik dengan seorang wanita pastinya pelbagai strategi digunakan bagi memancing perhatian wanita tersebut supaya perasaannya berbalas. Dalam hal ini si lelaki akan berusaha apa sahaja asalkan wanita yang disukainya itu dapat dimiliki. Mungkin si lelaki akan memberi jambangan bunga, hadiah, ungkapan-ungkapan indah atau apa sahaja yang dirasakan perlu supaya wanita tersebut menerima dan menyayanginya.

Itu dalam konteks memikat wanita. Namun bagaimana pula perasaan kita kepada Allah s.w.t. Sekiranya kita inginkan kasih sayang Allah s.w.t  maka kita juga perlu memikat keredaanNya supaya Allah s.w.t sentiasa menyayangi kita. Cukupkah sekadar melafazkan kalimah cinta dan menagkui bahawa Allah s.w.t adalah Tuhan yang selayaknya  di sembah maka itu sudah memadai untuk memikat keredaan Allah?

Menurut Pensyarah Kanan Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi. Universiti Putra Malaysia (UPM) Dr. Shauqi Othman antara cara mendapatkan keredaan Allah s.w.t adalah dengan melaksanakan setiap suruhanNya dengan rela hati bukan kerana terpaksa dan meninggalkan segala larangan tanpa berbelah bagi. Tambahannya tidak sukar untuk mencari keredaan Allah s.w.t. Sebagai hamba kita hanya perlu melakukan setiap ibadah dan amal kebajikan yang disuruh dengan tidak meninggalkan sebarang ibadah yang telah difardukan seperti solat 5 waktu, berzakat, puasa, menutup aurat dan lain-lain lagi.

Selain itu sebagai hamba yang beriman kita juga hendaklah melaksanakan perkara-perkara yang sunat. Ini kerana setiap perkara yang sunat itu sebenarnya bertindak sebagai penambahbaik kepada setiap elemen ibadah fardhu yang dilakukan," ujarnya. Tegasnya lagi sekalipun kita telah melakukan ibadah yang fardhu dan ditambah dengan ibadah sunat, namun ia masih tidak mencukupi sekiranya, setiap perkara yang Allah haramkan tidak dijauhi. Ini kerana perkara yang haram itu sudah termaktub sebagai perkara yang menjadi kemukaan Allah s.w.t.

Kemurkaan Allah s.w.t kepada Allah yang melanggar larangannya termaktub dalam surah an-Nisa ayat 47 yang bermaksud, " Wahai orang yang telah diberi kitab berimanlah kamu kepada apa yang telah kami turunkan  (al-Quran) yang membenarkan al-Kitab yang ada pada kamu sebelum kami mengubah bentuk-bentuk wajah kamu. Lalu kami putar ke belakang atau kami melaknat orang yang berbuat maksiat pada hari Sabtu. Dan ketetapan Allah pasti berlaku." Justeru janganlah kita sesekali melakukan perkara tersebut kerana bukan keredaan Allah yang akan kita nikmati tetapi kemurkaanNya yang akan menanti. Setiap amalan yang dilakukan juga hendaklah dengan niat ikhlas semata-semata kerana Allah s.w.t dan bukan kerana perkara-perkara yang lain. Ini kerana setiap amalan yang berlandaskan kepada LILLAHI TAALA itulah yang akan dikira. Surah al-Bayyinah ayat 5 mengungkapkan, " Padahal mereka tidak disuruh kecuali supaya menyembah Allah dengan memurnikan ketaatan kepadaNya dalam menjalankan agama yang lurus." Ujarnya Dr. Shauqi mendampingi orang-orang yang soleh atau alim ulama juga mampu memikat keredaan Alalh s.w.t kerana orang yang soleh merupakan kekasih Allah s.w.t. Apabila kita mendampingi orang yang soleh ini, pastinya akan menjadi kita, lebih mengingati Allah kerana orang yang soleh ini banyak ibadahnya. Rasulullah s.a.w juga pernah bersabda ulama merupakan waris sebenar para nabi.

Oleh itu dampingilah mereka sebagaimana sabda baginda s.a.w lagi, " Bersahabat dengan orang yang soleh dan dengan orang yang jahat perumpamaannya seperti berkawan dengan pengedar minyak wangi dan tukang besi (yang menghembuskan bara api). Pengedar minyak wangi sama ada ia memberi kamu sebahagian atau kamu membeli bau-bauan daripadanya atau sekurang-kurangnya kamu mendapat baunya juga. Manakala tukang besi pula sama ada ia menyebabkan baju kamu terbakar atau kamu mendapat bau yang busuk." (HR ABU DAUD)

Menurut At-Tirmizi terdapat tujuh cara bagaiman memikat keredaan Allah iaitu:

1. BERTAUBAT KEPADA ALLAH S.W.T
Taubat jalan utama  bagi manusia meraih keredaan Allah s.w.t. Taubat satu bentuk penyucian jiwa dan menjernihkan hati dari sebarang dosa. Allah sangat menyukai orang yang bertaubat sebagaimana firmannya dalam surah al-Baqarah ayat 222 bermaksud " Allah menyukai orang-orang yang bertaubat dan membersihkan diri."

2. HIDUP DALAM KEADAAN ZUHUD.
Rasulullah s.a.w menyatakan zuhud pada dunia bukan bererti mengharamkan yang halal dan tidak mahu menambah harta. Akan tetapi zuhud pada dunia kamu tidak lebih yakin dengan apa yang di tanganmu daripada apa yang ada di tangan Allah. Menurut ibn Taymiyah pula zuhud bererti meninggalkan segala sesuatu yang tidak memberi manfaat untuk akhirat.

3. BERUSAHA MELAWAN HAWA NAFSU.
Dari Abu Dardai, Rasulullah s.a.w bersabda," Rasa cinta pada sesuatu boleh membutakan dan menulikan. Dunia ini lawan akhirat. Oleh itu sesiapa sahaja yang mencintai dunia bererti telah buta tuli dari akhirat. Sebaliknya sesiapa sahaja yang mencintai akhirat bererti telah buta dan tuli dari dunia. Nafsu itu lawan dari Tuhannya. Hawa nafsu mengajak manusia untuk mentaatinya. Sesiapa sahaja yang mencintai hawa nafsu bererti telah buta dan tuli daripada Allah s.w.t. Sebaliknya sesiapa yang mencintai Allah bererti telah buat dan tuli dari hawa nafsu."

4. MENCINTAI ALLAH LEBIH DARI SEGALANYA.
Surah Ali-Imran ayat 31 menyatakan, " Katakanlah! Kalau benar-benar mencintai Allah ikutlah aku nescaya kamu akan dicintai Allah."

5. MENGEKANG HAWA NAFSU
"Siapa sahaja yang datang kepada Tuhannya sebagai orang yang beriman dan bersungguh-sungguh melakukan amal soleh nescaya akan memperolehi pangkat yang tinggi iaitu syurga Addin yang di dalamnya mengalir sungai-sungai. Mereka kekal di sana. Itulah ganjaran bagi orang yang suci." Surah Thaha ayat 75 dan 76. 

6. TAKUT KEPADA ALLAH S.W.T.
Surah az-Zumar ayat 23 menyatakan " Allah menurunkan pemberitaan yang terbaik iaitu Kitab (Al-Quran) yang berupa ayat-ayat al-Quran. Tubuh orang-orang yang takut kepada Tuhannya dilihat gementar kerana kitab tersebut."

7. MENDEKATI ALLAH S.W.T
Memperbanyakkan sujud kerana menurut Abu Hurairah r.a daripada Rasulullah s.a.w bersabda, " Tempat yang paling hampir seorang hamba dengan Allah adalah ketika bersujud. Maka banyakkanlah doa." (HR MUSLIM & DAUD).




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...