Daisypath Happy Birthday tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

Khamis, 26 Julai 2012

1 Hari 1 Ayat - INDAHNYA WAKTU PAGI



"ASSOLAATU KHAIRUM MINNAUM, ASSOLAATU KHAIRUM MINNAUM" Mungkin ada di kalangan kita yang tidak biasa mendengar kalimah azan ini. Manakan tidak, ia dikumandangkan hanya pada waktu pagi, pada kala kita sedang enak dibuai mimpi indah. Lafaz ini memberi maksud, " Solat (pada waktu) itu lebih baik daripada tidur." Di mana ia merupakan satu arahan yang perlu dilakukan oleh setiap muslim dan ia hanya berkumandang di dalam azan subuh sahaja. Manakala ketika azan waktu yang lain tidak disebutkan.

Mengapa kalimah itu hanya dilafazkan pada waktu subuh tetapi tidak pula pada waktu lain? Cuba kita fahami maksudnya yang tersirat. Bukankah ini menunjukkan bahawa Allah s.w.t sedang memberikan isyarat kasih dan sayang yang begitu mendalam kepada hambaNya. Disuruhnya kita bangun mengerjakan solat sebagai membuktikan kasih dan cinta kita kepadaNya.

Harus diingat apabila Allah s.w.t menyuruh kita melakukan sesuatu itu bermakna Allah sedang menguji dan ingin menganugerahkan rahmat dan ganjaranNya yang sangat besar. Namun begitu sering kali juga kita gagal dan lalai dari memahami maksud dan isyarat yang Allah berikan hingga secara tidak sedar kita telah mensia-siakan kasih dan sayangNya.

Menurut Hizbur Rahman Omar Zuhdi, finalis Imam Muda Musim Pertama, waktu pagi adalah waktu yang sangat ajaib dan penuh dengan keberkatannya. Ini kerana terdapat banyak hadis dan dalil yang membicarakan tentang fadilat dan manfaat yang boleh diperolehi pada waktu tersebut terutama waktu antara solat Insyak dan Subuh. Dan waktu inilah saat yang paling hampir seorang hamba itu pada Penciptanya iatu ketika sedang solat.

Tambahannya Imam As-Sauri pernah mengatakan mengapa para ulama kini tidak ramai yang mempunyai pengikut berbanding ulama silam yang lalu? Hal ini kerana kebanyakkan ulama-ulama kini tidak ramai yang sanggup untuk bangun pagi berbanding ulama lalu. Apa yang dimaksudkan dengan bangun pagi ialah melakukan qiamullail dan sentiasa melazimkannya.

" Memang sudah menjadi naluri setiap manusia begitu sukar untuk bangun pada waktu pagi mengerjakan ibadah. Kerana itulah Allah s.w.t sengaja menyediakan ganjaran yang teramat besar bagi hamba yang ingin meraihnya kerana Allah s.w.t tahu inilah kelemahan manusia." Selain daripada bangun malam dan beribadah sebelum subuh, Allah s.w.t turut meluaskan lagi rahmatnya dengan menyediakan waktu selepas fajar pula sebagai satu lagi imbuhan kepada hambaNya. Waktu Dhuha iaitu waktu selepas syuruk ialah waktu yang penuh dengan keajaiban untuk dikejar.

Ini kerana solat Dhuha yang dilakukan sekurang-kurangnya dua rakaat ini mampu mengundang seribu satu keajaiban. Dan solat sunat ini juga tidak pernah ditinggalkan oleh baginda s.a.w. Antara sebab ia dilimpahi dengan ganjaran yang besar kerana waktu inilah manusia sering kali sibuk dengan urusan dunia. " Solat Dhuha merupakan salah satu jalan bagi memperluaskan rezeki. Rezeki yang dimaksudkan bukan hanya tertumpu keapda wang ringgit dan harta semata tetapi ia merangkumi pelbagai seperti kesihatan, kelapangan masa, dipermudahkan segala urusan dan masalah yang datang serta lain-lain lagi."  katanya

Namun begitu perlu difahami solat Dhuha bukan solat yang wajib hingga terdapat sesetengah orang yang hanya melaksanakan solat Dhuha sahaja tanpa mendirikan solat lima waktu. Mereka beranggapan hanya solat Dhuha yang boleh menjadikan mereka kaya. Di sinilah kesilapan mereka kerana niat dan itiqad telah jauh menyimpang.

Nabi s.a.w bersabda bahawa " Dua rakaat solat Fajar lebih baik daripada dunia dan isinya," (HR BUKHARI). Maka jelas bahawa Allah s.w.t sangat memuliakan orang-orang yang mengerjakan solat ada waktu ini hingga meletakkan kedudukan mereka lebih daripada dunia."

Adapun hadis lain dalam kitab Mukhtasar Shamaili Tirmizi turut menyebutkan tentang kelebihan bagi mereka yang melakukan solat Dhuha ini iaitu " Dua rakaat solat Dhuha adalah sedekah bagi 360 sendi." Ini kerana dalam tubuh manusia terdapat sebanyak 360 sendi, jadi adalah perlu memberi sedekah bagi setiap sendi pada setiap hari. Ditanya adakah boleh tidur selepas subuh? Menurut Hizbur Rahman lagi selepas subuh tidak digalakkan untuk tidur semula hinggalah matahari terpacak tegak di atas kepala iaitu waktu selepas dhuha. Oleh itu buatlah apa sahaj aktiviti selepas selesai solat subuh seperti berzikir, solat Dhuha, bersenam atau apa sahaja yang mendatangkan manfaat. Sekiranya ingin tidur lakukan apabila matahari tegak di kepala dan sebelum Zuhur kerana itu adalah satu sunnah yang dilakukan oleh baginda s.a.w.

Nasihatnya lagi seeloknya memperbanyakkan zikir seperti ' Alhamdulillah' pada waktu pagi kerana ia sebagai satu ungkapan syukur atas nikmat yang diberikan. Dan kita masih lagi dapat menghirup udara yang segar setiap kali kita bangun. Tambahnya perbaikilah segala amalan kita pada hari yang baru ini kerana Sayidina Ali r.a pernah menyatakan empat perkara yang membawa manusia ke syurga jika diamalkan setiap hari iaitu jangan sesekali bercerita tentang musibah yang kita alami kepada makhluk. Seolah-olah kita seakan tidak reda dengan musibah tersebut. Kedua apabila kita bersedekah maka rahsiakanlah sedekah tersebut. Ditakuti ia mendatangkan riak dan takabbur dalam diri. Kemudian berbuat baiklah kepada kedua-dua ibubapa kerana itu merupakan tanggungjawab kita sebagai anak.

Dan yang terakhir memperbanyakkan zikrullah sebagai tanda kita mengingati Allah. Jika setiap hari kita amalkan, insyaAlalh kita akan menjadi insan yang berjaya.

AMALAN NABI WAKTU PAGI

1. Mandi pagi sebelum subuh. Ini kerana air sejuk yang meresap ke dalam badan boleh mengurangkan lemak yang terkumpul.

2. Mengamalkan minum air sejuk segelas setiap pagi sebelum bersiwak. Ia bagi mengelakkan penyakit dan ia turut diamalkan oleh setiap oleh orang-orang Jepun.

3. Bertakafur atau bersujud sekurang-kurangnya seminit. Ini bagi mengelakkan sakit kepala atau migrain. Menurut saintis yang membuat kajian sujud, mereka menemui beberapa milimeter ruang udara dalam saluran darah di kepala yang tidak dipenuhi darah. Maka dengan bersujud maka darah akan mengalir ke ruang tersebut.

4. Solat Dhuha. dari Umar r.a berkata Rasulullah s.a.w. Firman Allah dalam hadis Qudsi bermaksud, Hai anak Adam solatlah kerana Ku dua rakaat Dhuha pada awal hari nescaya aku jamin hingga akhir hari tersebut." (HR AL-TABRANI)

5. Membaca doa seperti berikut, " Ya Allah dengan rahmat dan pertolongan Mu kami memasuki waktu petang. Dengan rahmat dan pertolongan Mu kami hidup dan dengan kehendak Mu kami mati. Dan kepada Mu kebangkitan (bagi semua makhluk)." (HR TIRMIZI)

6. Berzikir, membaca al - Quran dan mentadabbur isinya.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...