Daisypath Happy Birthday tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

Selasa, 20 Mei 2014

1 HARI 1 AYAT - 5 TEMPAT ORANG KAFIR MINTA DIHIDUPKAN SEMULA

Ada 5 tempat yang akan diminta oleh orang kafir untuk dihidupkan kembali ke dunia, iaitu ketika hampir hendak mati, menyaksikan azab pada hari kiamat, berdiri di hadapan neraka, hendak diadili dan hendak tenggelam dalam neraka.

1. Mengenai saat mereka hampir hendak mati, 

Allah SWT berfirman yang bermaksud: "Hingga apabila datang kematian kepada seseorang dari mereka, dia berkata: Ya Tuhanku, kembalilah aku (ke dunia) agar aku berbuat amal soleh terhadap yang telah tinggalkan. Sekali-kali tidak. Sesungguhnya itu adalah perkataan yang diucapkannya saja. Dan di hadapan mereka ada dinding sampai hari mereka dibangkitkan." (Surah al-Mukmin: 99-100)

2. Ketika mereka menyaksikan azab pada hari kiamat

Allah SWT berfirman yang bermaksud: "Dan berikanlah peringatan kepada manusia terhadap hari (yang pada waktu itu) datang azab kepada mereka maka berkatalah orang zalim: Ya Tuhan kami beri tangguhkan kami (kembalikan kami ke dunia) walaupun dalam waktu yang sedikit nescaya kami akan mematuhi segala seruan Engkau dan akan mengikuti rasul-rasul. (Kepada mereka dikatakan): Bukankah kamu telah bersumpah dulu (di dunia) bahawa sekali-kali kamu tidak akan binasa?"(Surah Ibrahim: 44).


BERDIRI DI HADAPAN NERAKA


3. Semasa mereka berdiri di hadapan neraka dan menyaksikan betapa dahsyatnya seksaan, 

Allah SWT berfirman yang bermaksud: "Dan jika kamu (Muhammad SAW) melihat ketika mereka dihadapkan ke neraka lalu mereka berkata: Kiranya kami kembalikan (ke dunia) dan tidak mendustakan ayat-ayat Tuhan kami melihat suatu peristiwa yang mengharukan). " ( Surah al-Anám: 27)

4. Apabila mereka diadili tiada siapa yang berani mengangkat wajah. 

Allah SWT berfirman yang bermaksud: "dan jika kamu melihat mereka ketika orang yang berdosa itu menundukkan kepalanya di hadapan Tuhannya, (mereka berkata): Ya Tuhan kami, kami telah melihat dan mendengar maka kembalikan kami (ke dunia), kami akan mengerjakan amal soleh, sesungguhnya kami adalah orang yang yakin."(Surah As-Sajdah: 12)

5. Semasa mereka tenggelam dalam neraka, 

Allah SWT berfirman yang bermaksud: "Dan mereka berteriak dalam neraka itu: Ya Tuhan kami, keluarkanlah kami nescaya kami akan mengerjakan amal soleh berlainan dengan yang telah kami kerjakan. Dan apakah Kami tidak akan memanjangkan umurnya dalam masa yang cukup untuk berfikir bagi orang yang mahu berfikir dan (apakah tidak) datang kepada kamu pemberi peringatan? Maka rasakanlah (azab Kami) dan tidak ada bagi orang yang zalim seorang penolong pun."(Surah Fathir: 37)



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...