Daisypath Happy Birthday tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

Khamis, 20 Jun 2013

PERCUTIAN 3 - MASA UNTUK SNORKELING

05 JUNE 2013 - HARI KEDUA DI PULAU PERHENTIAN
 
 
Assalammualaikum

Sambung semula part ke 3 selepas puas tidur pada malam pertama di Pulau Perhentian. Macam biasa bangun pagi untuk solat subuh dan pada pukul 8.00 kami berdua turun untuk sarapan pagi. Menu pagi ni kuew tew goreng dan teh tarik. Kami makan puas-puas sebab pukul 10 pagi nanti kita akan memulakan aktiviti utama kami yang paling ditunggu-tunggu snorkeling. Yahoooo............bunyi macam bagus aje....macam pandai berenang... sebenarnya tak pandai berenang tapi buat-buat apungkan diri. Kuikuikui. Lepas sarapan tu kami lepak-lepak jap kat cafe chalet kami sambil menikmati angin pagi di tepi pantai. Di samping itu sempat lagi melihat suasana budak-budak kecil yang berseronok mandi ditepi pantai. Masa saya lepak kat tepi pantai ni ramai orang yang berkayak ketika itu. Pagi-pagi macam nilah masa yang sesuai untuk berkayak masih pagi lagi kalau dah tengahari panas pulak. Tapi semalam saya lihat ramai orang yang berkayak dari pagi hingga petang. Tak putus-putus untuk berkayak. Bot laju sentiasa berulang alik menghantar pengunjung yang datang dan pergi. Ok kat sini saya nak bagitahu bot laju ni ada masa yang telah ditetap untuk pergi dan balik. Bot yang kami dah tempah ni masa menghantar kami balik pada pukul 8.30 pagi, 12.30 dan 4.30 ptg. Masa kami lepak-lepak pagi tu sentiasa ada bot laju yang membawa balik pengunjung yang sudah selesai ber scuba dan ber snorkeling. Masa tengok di orang yang hendak pergi dan sesudah balik  tu rasa berkobar-kobar dan tak sabar-sabar. Bestnya. Dah puas lepak-lepak sambil sembang-sembang dengan pengunjung yang lain kat situ kami berdua balik sekejap ke chalet untuk salin pakaian untuk aktiviti snorkeling. Tepat pukul 10 pagi kami telah di bawa menaiki bot laju menuju ke 4 destinasi snorkeling kami.
 

Masa ni tengah menunggu botman untuk bawa kami pergi aktiviti snorkeling
 
 
Belakang tu cafe chalet kami menginap
 
 
Tu yang nampak bersepah kat depan bekal yang dibawa masa yang pergi snorkeling. Biasalah bawa air mineral kalau dah penat bersnorkeling boleh terus minum. Nak tunggu balik chalet lama lagi 3 jam oiiiii. Apa-apa bawalah roti dan air. Bersedia
 
 
Posing jap depan port snorkeling tu sementara menunggu
 

sempat posing kat bot (konon-konon macam pandai bawa bot padahal lesen bot pun tak ada) sebelum botman pulak yang ambil alih
 


Dalam bot laju sebelum di bawa ke destinasi yang pertama

 
Dalam bot laju yang dah mula bergerak dan kami dah diminta untuk memakai jaket keselamatan
 
 
POINT PERTAMA......SHARK POINT
 
 
First kami dibawa ke point yang pertama SHARK POINT. Di tempat yang pertama ni siapa yang bernasib baik akan jumpa dengan jerung. Masa kami berada di tempat itu kebetulan memang ada shark kat situ cuma saya tak pergilah tengok setakat saya bersnorkeling kat persisir pantai sambil melihat ikan-ikan yang comel dan cantik-cantik tu. Itupun tak sampai kat tengah setakat tepi-tepi aje. Al-maklumlah tak pandai berenang jadi langkah berjaga-jaga sentiasa ada.  Walaupun kami dipakaikan jaket keselamatan saya masih tak berani nak ketengah. Takat-takat tepi aje. Masa ni saya tengok ramai yang ke tengah dan ke dalam laut untuk melihat ikan-ikan yang cantik-cantik belaka semuanya. Jadi siapa yang ketengah tu dapatlah tengok shark yang kebetulan ada ketika itu. Masa kat tempat nilah tangan saya luka sebab terkena batu-batu kat situ. Sendiri mahu ingatlah sebab tak tahu berenanglah katakan. Disebabkan takut kaki tak jejak dasar laut tu yang jadi gelabah sikit bila tiba-tiba aje terasa badan bagai terapung kat laut. Apa lagi gelabah cari benda yang boleh untuk dipegang. Pegang punya pegang terkenalah batu-batu kat situ. Tulah yang luka sikit tak palah satu kesan peninggalan kenangan bila balik KL nanti. Masa snorkeling ni botman dah bagitau bernafas melalui mulut. Masa pakai alat snorkeling tu dah pandai bernafas melalui mulut. Tu yang bila masuk laut aje tertelan air laut yang masin. Masuk air dalam telinga memang pengalaman yang sangat menyeronokkan. Selama ni tak pernah masuk dalam air kalau mandi kat swimming pool tu pun takat duduk dan main tepi-tepi kolam aje nak ke tengah apatah lagi masuk dalam air memang tak adanyalah. Tapi masa kat sini itulah first time rasa dapat merasa masuk dalam air. Memang sungguh indah dan menyeronokkan. Kalau pandai berenang lagi seronok. Selepas kami dah puas bersnorkeling kat situ botman kami pun panggil kami semua untuk ke point yang kedua. Botman kami ni pun tak nak melepaskan peluang bila dah hantar kami ke sini dengan-dengan dia sekali snorkeling kat situ.
 

Ni di point yang pertama.....masa ni masih kat tepi lagi baru nak test nak masuk air. Di point yang kat sinilah tangan saya luka kena batu. Tajam jugalah batu-batu kat sini. Masa kat sini hati-hati sikit. Kat sinilah jugalah kalau nasib sesiapa baik boleh jumpa dengan shark. Masa kedatangan kami memang bernasib baik sebab ada yang dapat melihat shark kat situ.

 
Dah habis snorkeling di point yang pertama. Masa ni muka dah mula nampak gelap. Baru sekejap aje kat situ dah gelap. Kulit saya ni memang jenis yang cepat merah dan gelap kalau lama terdedah dengan matahari
 
 
 
POINT KEDUA..........TURTLE POINT
 
 
Point kedua ni memang mengerikan bagi saya yang tahu berenang. Bukan apa point yang ini memang dalam sikit. Tempat penyulah katakan. Dalam sikit laut tu memang tak cecah kaki ke laut sebab dah ketengah kelaut. Tapi masa itu memang ramai yang tak mahu lepaskan peluang berenang bersama penyu kat situ sambil melihat-lihat kehidupan habitat tersebut. Saya tak berani nak turun ke laut sebab saya tengok dari atas bot tu dalam jugak. Saya sekadar tengok dari atas bot sahaja tapi dapatlah tengok penyu tu kebetulan penyu tu lalu bawah bot kami. Besar penyu ni. First time dalam hidup ini tengok penyu yang real selama ni dalam tv aje. Seperti biasalah botman saya sambil menyelam minum air.....sambil-sambil hantar kami tu dia pun snorkeling sekali bersama-sama penyu tersebut. Masa ni kan terasa dalam hati ruginya tak tahu berenang sebab terasa ruginya tak dapat tengok keindahan dasar lautan tu.
 
 
 
 
Masing-masing dah berebut nak tengok penyu.
 
 
Jelous sungguh tengok diorang-diorang ni masuk laut. Tak berani nak turun nampak dalam
 
 
Masa ni saya berada di atas bot aje takut nak masuk dalam air laut. Tengok dasarnya tak jejak kaki. Terus tak berani turun. Nampak dalam lautnya. Tengok dari atas bot aje tengok penyu tu lalu bawah bot kami.
 
 
POINT KETIGA -----BLUE LAGON / CORAL VIEW
 
 
Tempat ni memang cantik gileeerrrrrrrrr.....wowwww cantik sungguh coral view ni. Memang terjagalah kawasan ni. Tempat ni taklah ketengah laut dekat sikit dengan persisir pantai. Masa bot kami lalu kat kawasan ini memang dah nampak coral view nya. Tempat ni juga boleh bawa roti untuk bagi ikan-ikan yang comel tu makan. Air lautnya memang bersih dan dari atas bot tu dah boleh nampak batu karang yang cantik dan terjaga. Wow kalau tahu berenang dah masuk dalam laut tu untuk melihat keindahan dasar laut. Kalau dari atas bot pun dah nampak cantik apatah lagi kalau berada di dalam mesti lagi hebat. 
 
 
Masing-masing dah seronok meneroka dasar lautan tu. Tak ingat dah nak naik bot balik.
 
 
 
 
Nilah dia tempat point untuk coral view. Cantikkan yang nampak gelap-gelap kat dalam laut tulah dia terumbu karang tu
 
 
Cantikkan coral view ni. Gambar ni diambil masa atas bot.  Kalau ambil dari dalam laut lagi cantikan. Kamera saya tak boleh masuk laut. Hancurlah my kamera
 
 
Tengok tu masa nak turun kat laut masih lagi pegang besi tu. Kukuikui...masih tak berani nak terjun terus ke laut.....
 
 
Dah mula nak masuk laut.....posing dulu.
 
 
Dah nak naik semula ke bot.....
 
 
POINT KE EMPAT......K.K BAY
 
Point ke empat yang terakhir cuma untuk aktiviti rehat selepas penat bersnorkeling. Kat sini ada satu telaga. Air kat telaga ni memang sejuk giler dan rasa segar selepas mandi dengan air ni. Masa ni berebut diorang nak mandi dengan telaga ni.
 
 
mandi...mandi jangan tak mandi
 
 
Tu dia bermandikan air perigi tersebut memang sejuklah air tu......buat cukup syarat datang sini....

1 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...