Daisypath Happy Birthday tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

Ahad, 2 Disember 2012

1 HARI 1 AYAT - JANGAN TINGGALKAN SOLAT MALAM


Solat malam akan menjadi cahaya bagi orang mukmin di akhirat kelak. Seorang manusia hendaknya tidak meninggalkan solat malam tiap harinya.
Dalam sebuah hadits dikatakan bahawa solat malam adalah bentuk ibadah yang sangat tinggi nilainya setelah solat wajib.
“Sebaik-baik solat setelah solat wajib adalah solat di tengah malam (Solat Tahajud)”. (HR. Muslim)
“Besok pada hari kiamat manusia dikumpulkan dalam suatu tempat. Dikatakan ‘Di mana orang-orang yang selalu bangun di malam hari untuk solat?’ Maka bangkitlah mereka dengan jumlah yang sedikit kemudian digiring masuk syurga tanpa hisab. Setelah itu manusia di perintahkan untuk diteliti perbuatannya”.
Dalam banyak riwayat Rasul sangat menekankan perlunya manusia melakukan solat malam (shalat tahajud) ini. Dalam hadits yang diriwayatkan At-Turmudzi dikatakan:
“Lakukan solat malam sesungguhnya itu adalah kebiasaan orang-orang soleh sebelum kamu. Cara pendekatan diri kepada Allah, pelebur dosa dan pencegah kemaksiatan’. Bahkan dalam riwayat At-Thabrani dikatakan: “Solat malam adalah pencegah penyakit pada badan”.
Dalam riwayat Abi Dunya dan Al-Baihaqi dikatakan: “Sebaik-baik umatku adalah penghafal dan pengamal Al-Quran dan orang-orang yang membiasakan solat malam”. 
“Siapa yang ringan melakukan solat malam kerana tidak terlalu banyak makan dan minum maka ia dikerumuni bidadari sampai subuh” (HR. Thabrani).
Kerana itu Ahmad dan Rifai sangat menekankan para muridnya untuk membiasakan diri melakukan solat malam. Saat itu Allah menurunkan rezeki dari langit. Dia hanya memberikan rezeki kepada mereka yang bangun bukan yang tidur.
Dalam sebuah riwayat pernah diceritakan bahawa Allah pernah menurunkan wahyu kepada Nabi Daud tentang masalah pentingnya solat malam ini.
“Hai Daud! Sungguh suatu kebohongan mereka yang mengaku mencintai Aku tapi pada waktu malam mereka tidur melupakanKu”.
Dengan demikian orang yang meninggalkan solat malam ia tidak mungkin dikatakan sebagai orang yang mencintai Tuhan. Dia bukan termasuk kelompok orang-orang yang soleh. Ini sama sebagaimana seorang pegawai yang tidak pernah masuk kerja bayarannya dikurangi. Nabi Sulaiman ibn Daud pernah berkata:
“Wahai anakku! Jangan tinggalkan solat malam. Sungguh meninggalkan solat malam membuat orang menjadi fakir di akhirat kelak”
Untuk membiasakan diri melakukan solat malam, Ali Al-Khawas memerintahkan para sahabatnya untuk berniat akan bangun malam pada malam harinya. Bahkan dengan niat itu saja sudah merupakan kebaikan dan mendapat pahala. Rasul mengatakan:
“Sesungguhnya, setiap orang akan memperoleh apa yang diniatkannya”.
Tempat melaksanakan solat malam yang terbaik adalah dirumah (bukan di masjid). Hal ini dimaksudkan rumah tempat dilaksanakannya solat malam akan ikut mendapatkan berkah ikut bercahaya. Rasul bersabda:
“Solatlah di kamar-kamar rumahmu. Maka cahaya rumahmu akan kelihatan dari langit bagai bintang-bintang”.
“Sebaik-baik solat adalah solat dirumah, kecuali solat fardhu”.
Sebahagian ulama menyatakan: “Keutamaan solat sunat yang dilakukan di rumah adalah seperti keutamaan solat fardhu yang dilakukan di masjid”.
Dalam sebuah riwayat Abu Jalad dikatakan suatu ketika Nabi Isa ra. bertanya kepada Iblis, “Demi Allah apa yang menyebabkan badanmu kurus dan bongkok?” Jawab Iblis, “ Yang menyebabkan kurus badanku adalah derap kaki kuda yang digunakan dalam medan perang. Sedangkan yang membuat bongkok punggungku adalah laki-laki yang melakukan solat fardhu di masjid dan solat sunat di rumah”. 
Pelaksanaan solat malam yang baik adalah setelah tengah malam. Ini demi sopan santunnya. Sebab waktu-waktu awal adalah masa para pembesar Ilahiyah menghadap Allah. Orang-orang seperti kita yang banyak dosa dan kesalahan tidak sesuai menghadap Ilahi pada masa seperti itu. Kebiasaan di dunia pun menyatakan para pembesar masuk lebih dahulu dan bertempat di depan baru kemudian dikalangan di bawahnya. Ali Al-Khawas bila datang pertama di masjid juga demikian. “Orang seperti itu aku ini tidak sesuai masuk hadlirat Ilahi pada golongan awal. Aku masuk belakangan”.
Akhirnya bila seseorang merasa berat dan malas untuk bangun malam maka segeralah untuk meneliti dirinya mungkin ada kesalahan dan dosa yang dilakukan dosa batin seperti sombong, ujub, hasad dan lain-lain atau dosa lahir. Kemudian segera bertaubat. Bila seseorang bertaubat dengan sungguh-sungguh akan lebur dosanya dan bersih jiwanya. Sedemikian sehingga tidak ada lagi sesuatu yang menghalangi niatnya untuk hadir dalam hadirat Ilahi Yang Maha Suci.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...