Daisypath Happy Birthday tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

Jumaat, 27 Jun 2014

1 HARI 1 AYAT - PUASA SEMAI KEJUJURAN DALAM DIRI

Firman Allah SWT bermaksud: "Wahai orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sepertimana diwajibkan atas orang yang terdahulu daripada kamu, supaya kamu bertakwa."(Surah al-Baqarah: 183). Sheikh Tantawi dalam tafsir al-Wasit berkata, Allah SWT menyebut kewajipan berpuasa pernah disyariatkan kepada orang yang terdahulu dengan beberapa tujuan, pertama ialah keperluan mengambil berat ibadah puasa diwajibkan kepada pengikut Nabi Muhammad SAW dan pengikut nabi sebelum Baginda berdakwa di jalan Alah SWT.


Puasa dapat menimbulkan azam dan kekuatan dalam melaksanakan ibadah supaya umat islam tidak menjadi umat yang cuai bahkan wajib ke atas mereka menunaikannya kerana umat islam adalah umat terbaik atau khaira ummah yang dilahirkan.


Antara ciri umat terbaik ialah cergas dan bersemangat melakukan ibadah. Kewajipan berpuasa bukanlah sesuatu yang baru dalam syariat Allah SWT kerana hikmah dan kelebihannya terlalu besar. Allah SWT mewajibkan berpuasa dengan matlamat mealhirkan ketakwaan kepadaNya. Takwa itulah yang bersemarak dalam hati kerana seseorang yang melaksanakan ibadah puasa menjunjung perintah Allah SWT dan mengutamakan keredaanNya. Takwa itulah yang mengawal hati daripada merosakkan ibadah puasa dengan maksiat.


Persiapan takwa boleh dicapai melalui pelbagai cara antaranya meninggalkan keinginan nafsu yang halal bagi mematuhi perintahNya dan kemampuan serta tekad seseorang meninggalkan dorongan hawa nafsu yang haram serta bersabar menentang sesuatu dilarang. Sabda Rasulullah SAW: "Puasa itu separuh daripada kesabaran."(Riwayat Tarmizi).


Membiasakan seseorang itu takut kepada Allah SWT sama ada dalam keadaan sembunyi atau terang kerana Allah SWT sama ada dalam keadaan sembunyi atau terang kerana orang yang berpuasa berasakan tidak diawasi melainkan dirinya diawasi oleh Allah SWT. Kesan dari itu seseorang tidak mungkin melakukan penipuan dan pembohongan atau kemaksiatan. Sekiranya melakukan kesalahan dia bersegera kembali kepada Allah SWT. Firman Allah SWT yang bermaksud: "Sesungguhnya orang yang bertakwa apabila disentuh oleh sesuatu imbasan hasutan dari Syaitan, mereka ingat (kepada ajaran Allah) maka dengan itu mereka nampak (jalan yang benar)."(Surah al-A'raf: 201)


Menanam rasa kasih sayang yang menggerakkan jiwa kepada sikap suka memberi dan menginfak, ini kerana ketika berada dalam kelaparan seseorang mula mengingati mereka yang miskin betapa susahnya untuk mendapatkan sesuap nasi. Menjadikan diri lebih sihat dengan pengurangan makanan sehingga dapat menghilangkan bahan mendapan dalam tubuh dan membersuhkan pencernaan daripada racun yang terkumpul. Sabda Rasulullah SAW: "Berpuasalah kamu nescaya kamu menjadi sihat." (Riwayat At-Tabrani)


Dalam kemajuan kebendaan menguasai dunia, puasa adalah ibadah yang dipandang asing dan aneh. Inilah bentuk peradaban yang hanya mempercayai roh, mempercayai kehidupan dunia, sama sekali tidak menagmbil berat serta perhatian kepada hari akhirat. Justeru lahirlah kelompok manusia yang tidak gemar kepada ibadah yang mengukat keinginan nafsu walaupun dalam waktu singkat dan terbatas. Al-Imam Syah Waliyullah Al-Dihlawi menyebut dalam kitab Hujattullah al-Baligahah bahawa puasa suatu kebaikan yang memperkuatkan sifat malaikat dan melemahkan sifat haiwan. Tidak ada yang setanding dengannya untuk menggilap permukaan roh dan menguasai tabiat.


Kebanyakan manusia di dunia hari ini hanya memberi fokus untuk mengumpul kekayaan dan meningkatkan taraf kehidupan seperti diingikan nafsunya hingga tidak muncul keinginana menjadikan dunia sebagai jambatan akhirat. Kenyataan ini tidaklah bermaksud Islam menyeru kepada kemiskinann dan pengabaian kekuatan fizikal kerana kekayaan serta kesihatan adalah dua jalan yang boleh memberi laluan untuk berbakti kepada Allah.


Firman Allah SWT yang bermaksud: "Orang yang kafir menikmati kesenangan di dunia serta mereka akan minum seperti mana binatang ternak makan minum sedang nerakalah menjadi tempat tinggal mereka."(Surah Muhammad: 12). Sheikh Muhamamd al-Ghazali dalam bukunya Miatu Sual an Islam berpendapat antara sebab kemenangan pasukan islam ketika menentang tentera Parsi dan Rome adalah kerana kemampuan mereka menahan keinginan hawa nafsu.


Ada antara mereka meletakkan hanya beberapa biji kuma dalam poket baju lalu bergerak ke medan perang. Sementara pasukan Parsi dan Rome pula memiliki gerobok penuh makanan, bila tidak ada bekalan makanan mereka tidak mampu meneruskan peperangan. Puasa mengembalikan jiwa kepada sedikit yang cukup dan menjauhkannya daripada banyak yang mudarat.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...