Daisypath Happy Birthday tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

Selasa, 12 Februari 2013

BUKIT JUGRA.......Bumi yang bertuah kami datang

Cuti Tahun baru cina bawalah anak2 buah pergi ke Bukit Jugra. Walaupun saya anak jati Selangor tapi nak pergi tempat2 bersejarah dan paling dekat dengan rumahpun susah. Disebabkan mak tak ada kat rumah masa cuti raya cina hari itu sebab ikut adik saya pergi Johor menghadiri kenduri aqiqah rumah kakak ipar adik saya. Bosan-bosan kesian kat anak buah duduk rumah sorang2 ajak mereka berjalan. Masa kami sampai kat Bukit Jugra tu kebetulan memang masa tu sedang ada aktiviti Paragliding. Nak naik ke bukit Jugra tu kenalah bawa kereta. kalau berjalan kaki ok juga tapi mak aiiiii kalau yang staminanya kuat boleh berjalan kaki ke atas bukit tersebut. Bagi yang ada penyakit semput atau seangkatannya dinasihatkan tak payahlah jalan kaki. Takut tak larat. Tapi bagi kami yang pergi ketika itu bersepakat jalan kaki sahaja naik ke atas bukit tersebut. Anak2 buah pun kata tak kisah sebab diorang lebih suka berjalan kaki sebab boleh bersenam menguatkan jantung sambil mencuci2 mata disekitar kaki bukit. Mula2 masa naik tu ok lagi tapi bila dah sampai tengah2 dah terasa penat. Anak2 buah kata kita rehat dulu sambil jumpa kawan2 lama. (monyet2 yang berkeliaran di kawasan kaki bukit tersebut).


Masa ini baru bermula xpdc berjalan kaki. Dibelakang tu ada kubur cina. Memang kawasan tu tempat kubur cina. Agak besar jugalah kawasan kubur tu disekeliling kaki bukit tersebut.


Masa ni dah sampai tengah2 perjalanan kaki bukit. Memang cantiklah permandangan kat tengah2 kaki bukit tersebut. Kalau tengok daripada atas dah nampak permandangan laut dan kawasan perkampungan memang cantik sungguh view tersebut. Tengok tu anak buah sorang punyalah excited dia apabila dah separuh berjaya mendaki bukit.


Tengoklah permandangan kat belakang tu nampak cantikkan. Masa ni kami berehat sebentar hilang penat sementara nak sampai ke puncak rumah api kat atas tu.



Inilah dia permadangan dari atas bukit. Cantikkan. Tak taulah tu sungai apa. Sungai Bandar ke Sungai Buaya ke Sungai Kelanang ke atau Sungai Langat. Entahlah saya pun tak tau.


Akhirnya sampai juga kami ke puncak Menara Api. Inilah dia permandangan dari atas rumah api. Jalan menuju ke rumah api.


 Inilah dia menara rumah api. Akan berkelipan lampu rumah api ini pada waktu malam.


 Berlatarbelakangkan rumah api.


Berlatarbelakangkan simbol JUGRA tapi tak nampaklah sepenuhnya perkataan tu sebab guna kamera handphone aje.


Masih lagi posing 2 beradik ini.


Sedang bersantai sambil2 melihat aktiviti paragliding di depan tu. Masa ni pakar2 paragliding sedang membetulkan payung2 yang hendak digunakan.



 Dibelakang tu adalah permandangan dari atas. Ini adalah kawasan aktiviti paragliding. Masa kami tangkap gambar ni aktiviti paragliding berhenti rehat sekejap sementara menunggu pakar2nya naik ke atas bukit semula selepas melalukan payung terjun ke bawah. Nampak tak kawasan padang dibelakang itu. Itulah tempat payung terjun itu mendarat. Dan nampak tak payung yang ada kat bawah tu masa tu mereka semua berada di bawah selepas mendarat.


Ini masa kami nak turun ke bawah selepas selesai tengok aktiviti paragliding. Semasa kami turun ramai pula yang joging turun ke bawah. Masa kami naik tak nampak pula orang berjoging naik atas. Masa turun terasa cepat pulak tak terasa langsung penat. Tapi hati2 masa turun sebab kawasan bukit kan. Tak digalakkan berlari. Kalau tergelicik gunalah brek kaki.


Sempatt lagi 3 beradik ini buat poss gila2. Suka hati korang bertigalah.....


Masa ini dah nak sampai bawah bukit tempat kami parking kereta. Memang best walaupun sekejap. Terasa tenang melalui kawasan kaki bukit yang dikelilingi oleh pokok2  yang menghijau.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...