Daisypath Happy Birthday tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

Khamis, 7 Februari 2013

1 HARI 1 AYAT - MENGIKUT SUNNAH RASULULLAH S.A.W

Mengikuti Sunnah Rasulullah SAW

1. Dari Abu Hurairah r.a: Rasulullah saw bersabda, “Apa yang aku perintahkan kepadamu maka kerjakanlah dan apa yang aku larang bagimu maka tinggalkanlah."

2. Dari Abu Hurairah: Rasulullah saw bersabda, "Barangsiapa taat kepadaku, bererti dia telah taat kepada Allah SWT dan barangsiapa menderhakaiku bererti dia durhaka kepada Allah SWT."

3. Dari Abu Hurairah: Rasulullah saw bersabda, "Akan sentiasa ada di kalangan umatku sekelompok (ahli hadis (mengikut terjemahan Imam Ahmad bin Hambal) orang yang tegak (dalam memperjuangkan) perintah Allah S.W.T. Tidak ada membahayakan mereka tindakan orang-orang yang menentangnya.”

4. Dari Irbadh bin Sariyah: Pada suatu hari Rasulullah saw berdiri berkhutbah di tengah-tengah kami. Kemudian beliau saw memberikan nasihat yang sangat mengesankan yang menggetarkan hati dan membuat air mata bercucuran.

Beliau saw ditanya, “Ya Rasulullah saw, engkau menasihati kami dengan nasihat perpisahan, maka berilah kami amanat.”
Rasulullah saw bersabda, “Hendaklah kamu bertakwa kepada Allah SWT dengan mendengar dan taat meskipun yang memerintahkan kamu adalah seorang budak dari Habsyah. Kamu akan melihat perselisihan yang sangat dahsyat sesudahku maka hendaklah kamu berpegang pada Sunnah-ku dan Sunnah-Khulafa ur rasyidin yang mendapat petunjuk. Gigitlah dengan gigi gerahammu dan jauhilah perkara-perkara baru sesungguhnya setiap bid’ah (perkara baru dalam agama) adalah sesat.”

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...