Daisypath Happy Birthday tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

Khamis, 28 Februari 2013

1 HARI 1 AYAT - KEPENTINGAN SEMBAHYANG SUNAT

Sembahyang sunat ialah sembahyang yang dilakukan oleg seseorang muslim dengan kerelaan hatinya sendiri, baik sembahyang itu dikerjakan pada waktu amlam ataupun siang. Sembahyang sunat ini juga dikenali dengan " sembahyang nafilah" atau " sembahyang tathawwu" yakni sembahyang yang tidak diwajibkan mengerjakannya. Sesiapa yang mengerjakannya akan mendapat pahala dan sesiapa yang meninggalkannya tidak berdosa.

Sembahyang sunat adalah jauh lebih banyak daripada sembahyang fardhu. Kalau sembahyang fardhu hanyalah dilakukan lima kali sehari tetapi sembahyang sunat tidak ada hadnya.Kelebihan-kelebihan sembahyang sunat adalah:

1. MELENGKAPKAN KEKURANGAN DALAM SEMBAHYANG FARDHU

Tidak dinafikan bahawa kita masih banyak yang lalai di dalam sembahyang. Sembahyang kita begitu jauh bezanya dengan sembahyang para sahabat dan orang soleh terdahulu apalagi hendak dibandingkan dengan sembahyang Rasulullah s.a.w sendiri. Apabila anggota lahir kita sembahyang akal dan hati kita tidak ikut sama. Kadang-kadang bermacam-macam perkara dunia yang kita ingat dalam sembahyang. Sembahyang seperti ini sudah tentulah banyak cacat celanya. Ibarat sehelai kain ia sudah koyak rabak. Berlubang sana sini. Sudah tentulah Allah tidak akan menerima sembahyang seperti ini. Untuk menampung kekurangan ini maka kita perlu lakukan sembahyang sunat. Aembahyang sunat yang dilakukan dengan baik akan dapat menampung kekurangan di dalam sembahyang fardhu. Ibarat kain yang koyak kenalah ada kain yang lain untuk menampal kain yang sudahkoyak itu.

Sembahyang yang fardhu tetapi tidak disempurnakan dengan sembahyang sunat maka orang itu tetap dikira berdosa. Sembahyang fardhu kita yang masih tidak sempurna hendaklah memperbanyakkan sembahyang sunat.

2. MENJADI BENTENG KEPADA SEMBAHYANG FARDHU

Yang dimaksudkan sembahyang sunat menjadi benteng kepada sembahyang fardhu ialah seorang yang selalu sembahyang sunat akan lebih sukar meninggalkan sembahyang fardhu berbanding seorang yang hanya melakukan sembahyang fardhu sahaja. Kalaupun dia sibuk paling tidak pun dia hanya meninggalkan sembahyang sunatnya tidaklah sampai meninggalkan sembahyang fardhunya. Tetapi seorang yang hanya melakukan sembahyang fardhu dia mungkin akan meninggalkan sembahyang fardhunya ketika terlalu sibuk.

3. DAPAT MENINGKATKAN IMAN

Kesemua amalan sunat dapat meningkatkan iman. Sembahyang sunat merupakan satu cara yang baik untuk meningkatkan iman. Iman kita terbahagi kepada lima peringkat:
1. Iman Taqlid
2. Iman Ilmu
3. Iman Ayyan
4. Iman Hak
5. Iman Hakikat

Apabila kita sudah menyakini rukun iman kita masih belum terjamin selamat daripada api neraka. Justeru itu kalau kita hendak terselamat daripada diseksa di dalam neraka kita mestilah berusaha untuk meningkatkan iman kita. Antara amalan yang dapat meningkatkan iman ialah sembahyang sunat, berpuasa, berzikir, membaca Quran, bertakafur, bersedekah dan lain-lain. Kalau melakukan sembahyang sunat ianya hendaklah dilakukan dengan khusyuk dan penuh rasa kehambaan. Kalau tidak ia tetap tidak dapat meningkatkan iman seseorang.

4. MENINGGIKAN PANGKAT DAN DARJAT DI SYURGA

Bagi mereka yang sudah sempurna amalan wajibnya maka kalau ada amalan sunatnya akan menambahkan lagi pangkat dan darjatnya di syurga. Inilah juga fungsi sembahyang sunat bagi mereka yang sudah sempurna amalan fardhunya. Dalam mengerjakan amalan sunat seperti sembahyang sunat ini, Rasulullah s.a.w ada memberi panduan dengan sabda baginda yang bermaksud:
Orang yang paling kuat ibadah ialah orang yang warak sekalipun sedikit amalan sunatnya.
Ertinya seorang yang warak iaitu yang tidak melakukan maksiat adalah dikira sebagai orang yang banyak ibadahnya walaupun ibadah sunatnya tidaklah banyak. Sebaliknya seorang yang melakukan maksiat walaupun banyak amalan sunatnya tidaklah dikira sebagai orang yang benar-benar berbakti kepada Allah.

Apa yang boleh dipelajari daripada hadis ini ialah amalan sunat mestilah dibuat serentak dengan perjuangan meninggalkan larangan Allah. Kalau tidak ibadah itu akan hilang dalam dosa yang dibuat. Tingginya darjat seseorang di sisi Allah bukanlah kerana banyaknya amalan lahir sahaj tetapi adalah kerana hati yang benar-benar takut kepada Allah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...