Daisypath Happy Birthday tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

Selasa, 8 Julai 2014

1 HARI 1 AYAT - TAMBAH NILAI PUASA DENGAN AMALAN SUNAH

Ramadan adalah bulan penuh keberkatan, peluang ummah menggilap kembali hati-hati yang hitam kerana dicemari dosa dan maksiat kepada Allah SWT. Berpuasa dalam keadaan hati yang bersih dan suci adalah jalan untuk menuju takwa kepada Allah SWT. Ramadan bukan sekadar untuk dilalui tetapi juga perlu dihayati. Sesungguhnya orang yang mendapat ramadan tetapi mereka melaluinya tanpa sebarang penghayatan maka mereka adalah orang yang tidak mendapat keuntungan dalam bulan yang mulai ini.


Kesempatan beribadah dan meningkatkan amalan sunah Rasulullah SAW sepanjang bulan Ramadan dan ini hendaklah dimanfaatkan sebaik-baiknya untuk menambahkan nilai puasa kita. Antara amalan yang dituntut untuk dihayati pada bulan Ramadan dan ini adalah memperbanyakkan infaq fisabilillah (bersedekah ke jalan Allah) sebagaimana yang sering dilakukan oleh Baginda Rasulullah SAW.


Baginda terkenal seorang yang pemurah dan dermawan dan apabila berada pada Ramadan Baginda SAW akan menjadi lebih pemurah. sesiapa saja yang datang meminta pertolongan kepadanya pasti akan dibantu oleh Rasulullah SAW. Firman Allah SWT di dalam surah al-Baqarah ayat 215, mafhumnya, " Mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad): apakah yang akan mereka belanjakan (dan kepada siapakah)? katakanlah: " Apa juga harta benda (yang halal) yang kamu belanjakan maka berikanlah kepada kedua-dua ibubapamu, kaum kerabat, anak-anak yatim, orang-orang miskin dan orang-orang yang terlantar dalam perjalanan. Dan ingatlah, apa juga yang kamu buat dari jenis-jenis kebaikan maka sesungguhnya Allah sentiasa mengetahuinya (dan akan membalas dengan sebaik-baiknya)"


Hakikatnya bersedekah pada bulan Ramadan bukan saja dapat membantu golongan fakir miskin bahkan ia juga dapat membantu diri kita dalam mencapai matlamat takwa daripada ibadah puasa kita. Amalan bersedekah akan dapat menghidarkan diri kita daripada mazmumah seperti bakhil kedekut tamak haloba. Sedekah juga pada hakikatnya tidak akan mengurangi harta yang kita miliki sebaliknya Allah SWT menggantikannya dengan sesuatu yang lebih baik. 


Perkara ini pernah diperingatkan oleh Rasulullah SAW bahawa setiap hari ada antara malaikat yang datang mendoakan penambahan rezeki dan gantian bagi hamba Allah pemurah manakala ada yang mendoakan kehancuran dan kemusnahan terhadap hamba Allah yang bersikap kedekut. Selain bersedekah, tilawah al-Quran pada bulan Ramadan juga adalah amalan yang sering dilakukan oleh Baginda Rasulullah SAW semasa hayatnya. Dalam hal ini, Ibnu Abbas pernah meriwayatkan bahawa Jibrail menemui Nabi Muhammad SAW pada setiap malam pada bulan Ramadan pada bulan Ramadan hingga bulan itu berlalu dan pada setiap kali pertemuan itu Nabi Muhammad SAW memperdengarkan bacaan al-Quran kepadanya.


Riwayat tersebut jelas menunjukkan betapa Rasulullah SAW sering bertadarus al-Quran bersama Jibrail sepanjang bulan Ramadan. Begitu juga dengan sahabat dan tabiín sudah menjadi kelaziman bagi mereka untuk mengkhatamkan al-Quran beberapa kali pada bulan Ramadan. Sebagai umatnya, kita juga mestilah mengikut jejak langkah Baginda dengan menghidupkan amalan bertadarus al-Quran sama ada bersama jemaah di masjid, di surau mahupun bersama ahli keluarga di rumah.


Ramadan ini harus kita pergunakan dengan sebaiknya untuk mengkhatamkan al-Quran seberapa banyak yang kita mampu di samping berusaha memahami serta mempraktikkannya dalam kehidupan seharian kita. Amalan yang paling utama selain daripada solat dan puasa yang difardhukan ialah seperti solat sunat tarawih hendaklah dilakukan dalam 20 rakaat seperti mengikut Mazhab Syafie dan diamalkan oleh ulama mukthabar sejak dulu lagi. Begitu juga seperti diamalkan oleh ulama di Masjid Nabawi dan Masjidilharam di Makkah. Hadis daripada Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud, " Barang siapa yang berdiri (menunaikan solat dengan penuh keimanan dan pengharapan pahala), maka diampuni dosa-dosanya yang telah lalu."(Riwayat al-Bukhari).


Seterusnya amalan yang tidak kurang penting juga untuk kita menghayati dan melaksanakannya pada bulan yang mulia ini adalah beriktikaf di masjid terutama pada 10 amlam terakhir bulan Ramadan. Ini kerana di dalamnya terkandung satu malam yang lebih baik daripada seribu bulan iaitu Lailatulqadar ini seharusnya dapat dijadikan sebagai satu motivasi untuk kita memperbanyakkan lagi iktikaf pada bulan Ramadan ini.


Rasulullah SAW sendiri pun tidak pernah meninggalkan amalan beriktikaf di masjid sepanjang hayatnya apatah lagi pada 10 malam yang terakhir. Perkara ini diakui oleh Saidatina Aisyah bahawa katanya "sesengguhnya Nabi SAW selalunya beriktikaf pada 10 hari terakhir dari bulan ramadan sehingga meninggal dunia kemudian isteri-isteri Baginda Rasulullah SAW beriktikaf sesudahnya."(Muttafaqun alaih). Kesimpulannya Ramadan ini mempunyai banyak rahsia dan keistimewaannya yang tersendiri. Apabila manusia dapat mengahyati dan mengetahui keistimewaan tersebut, nescaya mereka menginginkan agar sepanjang tahun itu adalah Ramadan.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...