Daisypath Happy Birthday tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

Rabu, 16 Julai 2014

1 HARI 1 AYAT - 10 PERKARA HALANG DOA MAKBUL

Firman Allah SWT yang bermaksud: " Dan apabila hamba-hambaKU bertanay kepadamu mengenai Aku maka sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka); Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepadaKU. Maka hendaklah mereka menyahut seruanku (dengan mematuhi perintahKU), dan hendaklah mereka beriman kepadaKU supaya mereka menjadi baik serta betul." (Surah al-Baqarah: 186)


Ayat di atas berada ditengah-tengah perbincangan berkenaan kewajipan berpuasa, hukum berkaitan puasa dan mengenai Nuzul Al-Quran. Sesuatu yang tersirat di sini ialah Allah SWT Maha Mengetahui hambaNya yang merasai kelazatan kefarduan ibadah puasa yang zahirnya kelihatan susah tetapi di sebaliknya ada seribu rahmat lalu mereka ingin bertanya kedudukan doa mereka setelah menunaikan ibadah puasa.


Daripada Abu Hurairah. Rasulullah SAW bersabda maksudnya, "3 orang yang tidak ditolak doa-doa mereka. sesorang yang berpuasa sehingga dia berbuka, seorang imam (pemerintah) yang adil dan doa daripada seorang yang dizalimi. Allah SWT akan mengangkatnya ke atas awan dan terbuka pintu langit dan Allah berfirman: " Demi kemuliaanKU, pasti Aku akan menolong kamu walaupun selepas beberapa ketika"(Riwayat Ahmad, Ibnu Majah dan Tirmizi).


Seseorang yang berpuasa itu mungkin bukan seorang pemimpin yang adil dan mungkin juga bukan seorang yang sedang dizalimi namun demikian dia mempunyai ruang dimakbulkan doa melalui ibadah puasa dilaksanakannya. Jika diperhatikan dalam al-Quran setiap persoalan yang dibangkitkan akan dijawab oleh Allah SWT dengan perkataan Qul atau "katakanlah". Firman Allah SWT yang bermaksud: " Mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad) mengenai (peredaran) anak-anak bulan. Katakanlah: "(peredaran) anak-anak bulan itu menandakan waktu-waktu (urusan dan amalan) manusia khasnya ibadah haji."(Surah al-Baqarah": 189)


Firman Allah SWT yang bermaksud: " Mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad) mengenai (hukum) berperang pada bulan yang dihormati: katakanlah: " Peperangan dalam bulan itu adalah berdosa besar,"(Surah al-Baqarah: 217). Firman Allah SWT mafhumnya," Mereka bertanya lagi kepadamu (wahai Muhammad) mengenai (masalah) anak-anak yatim itu amatlah baiknya."(Surah al-Baqarah: 220). Dalam konteks pertanyaan berkenaan dengan doa, Allah SWT tidak menjarakkan dengan perkataan katakanlah tetapi terus menjawab sesungguhnya Aku sentiasa hampir (kepada mereka).


Pada suatu hari seorang lelaki datang bertemu dengan rasululah SAW katanya, "Wahai Rasulullah adakah Tuhan itu dekat sehingga kami dapat bermunajat kepadaNya? Atau Tuhan itu jauh sehingga kami perlu menyeru kepadaNya?" Rasulullah SAW mendiamkan diri sehingga turunlah firman Allah SWT yang bermaksud: " dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku maka sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka)."(Surah al-Baqarah: 186)


Dalam hadis riwayat Muslim diceritakan satu ketika ketika hari Jumaat datang seorang lelaki bertemu Rasulullah SAW ketika Nabi SAW sedang berkhutbah. Lelaki tersebut menyatakan "wahai Rasulullah telah musnah harta benda dan jalan-jalan pun telah retak maka berdoalah kepada Allah agar Allah SWT menurunkan hujan kepada kita lalu Nabi SAW pun mengangkat tangannya kemudian berdoa, "Ya Allah turunkanlah hujan kepada kami." Maka Allah SWT pun mendatangkan awan dan menjadikannya mula meluas kemudian turunlah hujan dalam keadaan Nabi SAW masih berada di atas mimbarnya sehingga air hujan membasahi janggut Baginda yang mulia. Kemudian hujan turun terus menerus selama seminggu. 


Kemudian pada hari Jumaat berikutnya seorang lelaki lain atau lelaki yang sama sebelum ini berkata, " Wahai Rasulullah, harta benda telah tenggelam, bangunan menjadi rosak maka berdoalah kepada Allah agar menghentikan hujan ini lalu Nabi SAW pun menadahkan kedua tangannya kemudian berdoa, "Ya Allah turunkanlah hujan di sekitar kami yang memberi kebaikan kepada kami bukannya merosakkan kami". Kisah di atas memberikan peringatan kepada kita bahawa sesuatu doa itu tidak seharusnya diminta dengan tergopoh gapah untuk melihat hasilnya.


Setiap daripada kita perlu menyedari jika Allah SWT memakbulkannya itu pun adalah terbaik untuk kita. Berlaku keadaan di mana manusia mulai nampak kebaikan Allah SWT memakbulkannya itu pun adalah terbaik untuk kita. Berlaku keadaan di mana manusia mulai nampak kebaikan Allah SWT yang tidak memperkenankan doanya selepas puluhan tahun dan menaytakan, " Ya Allah rupa-rupanya sesuatu yang Kau berikan adakah terbaik daripada sesuatu yang aku inginkan." Sebenarnya tanggungjawab hamba adalah berdoa kerana dengan doa itu sendiri pun adalah bentuk ketaatan dan perhambaan kepadaNya. 


Firman Allah SWT yang bermaksud: " Jenis manusia dijadikan bertabiat terburu-buru dalam segala halnya" (surah al-anbiya: 37). Mungkin dengan doa adalah satu bentuk penghapusan dosa atau ia menghindarkan diri kita daripada bahaya bencana atau kita akan meraih pahala doa itu dia khirat. Sabda Rasulullah SAW, " Seseorang Muslim yang berdoa kepada Allah dengan suatu doa dan ia bukan perkara dosa serta tidak memutuskan hubungan silaturrahim melainkan diberikan oleh Allah dengan salah satu dari 3 bentuk, samada disegerakan apa yang didoakan atau sebagai simpanan bekalan pada hari akhirat atau diselamatkan dariapda sebarang kejahatan."(Riwayat Tirmizi).


Jika doa yang dipanjatkan kepada Allah SWT belum dimakbulkan Allah adalah juga suatu ruang untuk kita bermuhasabah dan meneliti diri kita terutama pada bulan yang mulia ini. Pada suatu hari Ibrahim bin Adham yang juga dikenali dengan Abu Ishaq berjalan di pasar Basrah lalu beliau dikeliling oleh orang ramai dan mereka bertanya kepadanya: " Ya Aba Ishaq, Allah berfirman: " dan Tuhan kamu berfirman: " Berdoalah kamu kepadaKu nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu."(Surah Ghafir: 60) Sedangkan kami telah berdoa dan doa kami belum dikabulkan!.


Beliau menjawab, "Ia kerana hati kamu mati disebabkan oleh 10 perkara".

1. Kamu mengenali Allah tetapi belum menunaikan hakNya.
2. Kamu membaca al-Quran tetapi tidak melaksanakan tuntutannya.
3. Kamu mengetahui syaitan  sebagai musuh tetapi masih mentaatinya dan menyetujui seruannya.
4. Kamu menyatakan kamu umat Nabi Muhammad SAW tetapi tidak mengerjakan sunnahnya.
5. Kamu menyatakan dirimu akan masuk syurga tetapi tidak mengerjakan apa-apa amalan yang akan membawamu kesyurga.
6. Kamu mengatakan dirimu selamat dari neraka tetapi ternyata kamu tidak menghindarkan dirimu daripadanya.
7. Kamu menyatakan mati adalah benar tetapi tidak bersiap-siap menghadapi mati.
8. Kmau sibuk meneliti keaiban manusia tetapi tidak pernah melihat keaibanmu sendiri.
9. Kamu makan dan merasakan nikmat Tuhanmu tetapi tidak mahu besyukur kepadaNya.
10.Kamu menguburkan mayat rakanmu tetapi tidak mengambil penagjaran daripada mereka.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...