Daisypath Happy Birthday tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

Jumaat, 4 Januari 2013

1 HARI 1 AYAT - BERSYUKURLAH DENGAN PASANGAN KITA

Apabila kita seseorang yang sudah mengetahui betapa pentingnya beristikharah sebelum memilih calon hidup. Ada lafaz dalam doa setelah solat istikharah: 
"...Ya Allah, jika Engkau mengetahui bahawa perkara ini baik bagiku dalam urusanku di dunia dan di akhirat, (atau baik bagi agama, kehidupan, dan akhir urusanku), maka takdirkanlah hal tersebut untukku, mudahkanlah untukku dan berkahilah ia untukku. Ya Allah, jika Engkau mengetahui bahawa perkara tersebut buruk bagi agama, kehidupan dan akhir urusanku (atau baik bagiku dalam urusanku di dunia dan akhirat), maka palingkanlah ia dariku, dan palingkanlah aku darinya dan takdirkanlah yang terbaik untukku apapun keadaannya dan jadikanlah aku redha dengannya." bukan?

Waktupun berganti dan hari kebahagiaan yang dinanti itu pun tiba. Hari demi hari kita lalui banyak hal di dalamnya...keti­ka itulah seringkali kita lupa bahawa pasangan kita adalah pilihan terbaik yang telah Allah pilihkan untuk bersama kita, baik dia sesuai atau tidak dengan keinginan dan citarasa "terbaik" versi kita.

Ketika kita menemukan kekurangan-keku­rangannya, kenapa kita membandingkan dia dengan pasangan orang lain, ataupun mengingini pasangan yang mempunyai banyak kelebihan sehingga terdetik dihati kita,"Seandain­ya Fulaan/­Fulaanah yang jadi pasangan kita..."

Jika kita menyaksikan seorang yang suka memberi hadiah cantik bahkan mahal bagi pasangannya mungkin terbit rasa kagum dalam hati kita hingga batin kita pun berkata, "Kalaulah pasanganku adalah dia...". Jika kita menemukan ada pasangan yang begitu romantis dan penyayang, "Seandainya pasanganku adalah dia...". Jika kita mendapatkan seorang yang tinggi ilmu serta bagus amalannya, "Kiranya pasanganku adalah dia..." dan bermacam lagi harapan semuanya atas keinginan lainnya. Mulalah kita membandingkan serta mengharap pasangan agar seiring dengan kemahuan kita.

Wahai jiwa...ketahuil­ah bahawa tidak ada manusia yang sempurna. Mengapa kita tidak banyak melihat kelebihan-keleb­ihan pasangan kita jua? Boleh jagi dia tidak romantik, namun dia seorang yang kelakar. Boleh jadi dia tidak suka berbicara, namun dia seorang yang rajin membantu pekerjaan rumah tangga. Boleh jadi begini, begitu, demikian...dan demikian....Mak­a, renungkanlah akan hal itu...Apakah kiranya dia juga tidak menemukan kekurangan dalam diri kita? Tidak mungkin begitu adanya. Sebagaimana hati kita berkata  tidak mustahil dia juga boleh melakukan hal yang sama? Bagaimana jadinya jika kedua belah pihak mengharapkan kelebihan pasangan yang dimiliki orang lain dan fikiran itu selalu berlegar-legar dalam jiwa dan fikiran keduanya. 
Maka, hargai, sayangi, dan cintai pasangan kita dengan segala kekurangan serta kelebihannya. Menerima kekurangannya tidak bererti menafikan pemberian nasihat kebaikan dan perbaikilah diri sendiri agar dia menjadi pasangan yang lebih baik dari sebelumnya. Akan tetapi, menerima kekurangan bererti berusaha berlapang dada dan bersabar untuk kekurangan yang tidak boleh dia perbaiki atau yang sedang dia perbaiki tetapi amat sukar untuk berubah.

Ini pun tidak menafikan munculnya perasaan jemu atau kesal akibat dari kekurangannya (kadang kala). Perasaan jemu dan kesal wajar adanya, asalkan tidak membuat kita mengingkari pemberiannya ibarat "Panas setahun dihapus oleh hujan sehari" atau mengharapkan menjadi sama seperti dengan pasangan orang lain. Kita tidak menemukan pasangan yang baik seperti malaikat tanpa cela pada dirinya bukan? Ya, sebagaimana dia juga tidak menemui bidadari cantik yang anggun sempurna itu pada diri kita...kerana sifat-sifat yang demikian hanya akan kita dapatkan di syurga.

Diakui kebanyakan wanita merupakan penghuni neraka, kerana mereka telah mengkufuri kebaikan suaminya.

عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عَمْرٍو قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لاَ يْنُظُرُ اللهُ إِلَى امْرَأَةٍ لاَ تَشْكُرُ لِزَوْجِهَا وَهِيَ لاَ تَسْتَغْنِي عَنْهُ

Dari 'Abdullah ibn 'Umar radhiyallahu 'anhu, dia berkata, "Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda, ‘Allah tidak akan melihat kepada seorang isteri yang tidak bersyukur kepada suaminya padahal dia memerlukannya.­’" (HR. An-Nasa’i dalam Isyratun Nisa’ dari Kitab As-Sunan Al-Kubra. (Hadis: Ash-Shahihah no. 289)

عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ، قَالَ: قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «أُرِيتُ النَّارَ فَإِذَا أَكْثَرُ أَهْلِهَا النِّسَاءُ، يَكْفُرْنَ» قِيلَ: أَيَكْفُرْنَ بِاللَّهِ؟ قَالَ: " يَكْفُرْنَ العَشِيرَ، وَيَكْفُرْنَ الإِحْسَانَ، لَوْ أَحْسَنْتَ إِلَى إِحْدَاهُنَّ الدَّهْرَ، ثُمَّ رَأَتْ مِنْكَ شَيْئًا، قَالَتْ: مَا رَأَيْتُ مِنْكَ خَيْرًا قَطُّ "

Dari Ibnu 'Abbas radhiyallahu 'anhu, dia berkata," Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda, ‘Neraka diperlihatkan kepadaku, ternyata kebanyakkan penghuninya adalah wanita disebabkan kerana kekufuran mereka.’ Ada yang bertanya, ‘Apakah para wanita itu kufur kepada Allah?’ Beliau menjawab,‘(Tida­k, melainkan) mereka kufur kepada suami dan mengkufuri kebaikan (suami). Seandainya engkau berbuat baik kepada salah seorang dari mereka pada suatu masa, kemudian suatu saat ia melihat darimu ada sesuatu (yang tidak berkenan di hatinya) niscaya ia akan berkata, ‘Aku sama sekali belum pernah melihat kebaikan darimu’"(HR.Buk­hari no.29)

Pandangilah segala sesuatu yang ada dalam diri pasangan dalam bingkai kacamata syukur, bukan kufur...sehingg­a terpahat sebuah keyakinan bahawa “Biarlah orang berkata, diriku ibarat mendapat sebongkah batu hitam yang kurang berharga. Akan tetapi, bagiku engkau laksana permata yang begitu indah dipandang mata…kerana aku melihatmu bukan hanya dengan dua mata yang berada di kepala namun dengan mata hati yang bersemayam di dalam jiwa…”

Mudah-mudahan Allah memberi kemudahan bagi setiap langkah kita dalam mengayuh bahtera rumah tangga agar menjadikan kita sebagai wanita shaalihah yang sentiasa mensyukuri nikmat-Nya dalam diri pasangan kita dan mensyukuri apa yang telah pasangan kita berikan kepada kita.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...