Daisypath Happy Birthday tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

Isnin, 14 Januari 2013

1 HARI 1 AYAT- 7 RAHSIA UTAMA DALAM PERKAHWINAN


‎7 rahsia utama dalam pernikahan.

1. SUNAH PARA NABI DAN RASUL
Pernikahan di anggap sebagai salah satu dari sunah para nabi dan rasul. Firman Allah s.w.t yang bermaksud:-
“Sesungguhnya Kami (Allah) telah mengutus beberapa rasul sebelum kamu dan Kami jadikan mereka isteri-isteri dan keturunan.”
 (QS Al-Ra’d: 38)

2. KETURUNAN
Kurniaan nikmat Allah kepada hambaNya agar melalui pernikahan akan lahir pula keturunan yang beriman dan bertakwa yang akan memakmurkan bumi Allah s.w.t.

3. SUATU IBADAT.
Pernikahan di anggap sebagai suatu ibadah yang dapat menyempurnakan setengah dari agama seseorang dengannya dia dapat bertemu Allah dalam keadaan suci dan diredhai.

Al-Baihaqi rhadyallahu anhu meriwayatkan hadits dari Rasulullah s.aw bermaksud,
“Bila telah menikah seseorang hamba itu maka dia telah memenuhi separuh agamanya. Maka bertakwalah dia kepada Allah pada separuh yang belum disempurnakan lagi. ”


4. BERTANGGUNGJAWAB.
Galakan nikah kahwin meliputi semua lapisan masyarakat termasuk yang miskin. Islam ingin mengikis rasa takut tidak mampu memikul tanggung jawab terhadap isteri dan anak-anak kerana Allah menjamin rezeki mereka. Ini diperkuat oleh hadits yang diriwayatkan dari Rasulullah s.a.w yang bermaksud, “Siapa yang meninggalkan pernikahan kerana takut kemiskinan maka ia bukanlah dari golonganku.”

5. MEMELIHARA MARTABAT.
Sebaik-baik jalan untuk memelihara martabat kesopanan diri seseorang adalah melalui pernikahan. Rasulullah s.a.w bersabda.
“Wahai para pemuda, barangsiapa yang mampu berumah tangga hendaklah ia menikah kerana dengan berbuat demikian dapat menundukkan pandangan dan memelihara kehormatannya. Siapa yang tidak mampu hendaklah dia berpuasa justeru puasa itu dapat mengekang keinginan batiniah (syahwat). ”
6. MENYUBURKAN PERASAAN KEIBU BAPAAN.
Dapat menyuburkan perasaan keibu bapaan dalam memberi perlindungan, pendidikan dan kesejahteraan kepada anak-anak.

7. DISIPLIN RUMAHTANGGA.
Melalui pernikahan wujud disiplin rumah tangga melalui distribusi tugas suami isteri, ibu dan bapa yang membawa kepada disiplin dan kesejahteraan keluarga serta masyarakat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...