Daisypath Happy Birthday tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

Khamis, 14 Mac 2013

1 HARI 1 AYAT - DOA HARAPKAN BANTUAN ALLAH

 
 
Segala peristiwa dan kejadian yang berlaku terhadap insan sama ada kecil atau besar, mudah atau susah semua sudah tertulis di Luh Mahfuz sejak azali lagi. Jika takdir ini telah ditetapkan maka timbul persoalan adakah ketetapan itu boleh berubah menerusi doa.
 
Hendaklah ditegaskan bahawa perintah untuk berdoa bersumberkan daripada Allah s.w.t sepertimana firmanNya: " Berdoalah kamu padaKU nescaya Aku akan memperkenankan doa permohonan kamu,"(Surah Ghaafir:60). Jika amalan berdoa ini tidak mampu mengubah nasib seseorang insan mana mungkin Allah s.w.t menyuruh hambaNya melakukan sesuatu perbuatan sia-sia. Firman yang lain, Allah s.w.t turut memerintahkan hambaNya berusaha memperbaiki diri dan tidak hanya menyerahkan urusan hidup kepada takdirNya.
 
FirmanNya: "Sesungguhnya Allah tidak merubah keadaan sesuatu keadaan yang ada pada diri mereka sendiri."(Surah al-Ra'd:11).
 
TAKDIR BOLEH BERUBAH IKUT USAHA
 
Oleh itu dapat kita fahami takdir dapat berubah mengikut usaha yang dilakukan insan jika diizinkan Allah s.w.t bahkan Rasulullah s.a.w pernah bersabda: "Tidak ada yang dapat mengubah takdir selain doa."(Riwayat Imam al-Tirmidzi). Abu Hurairah juga menerangkan: "Bahawanya Nabi SAW pernah berdoa untuk berlindung daripada takdir buruk, kesialan, cacian musuh dan ujian yang menyusahkan."(Riwayat Imam Muslim). Menurut Syaikh Muhammad bin Shalih al-Utsaimin dalam Majmu Fatawa Arkanil Islam: " Tidak diragukan lagi bahawa doa berpengaruh dalam mengubah apa yang telah tertulis (takdir). Akan tetapi perubahan menerusi doa ini juga telah tertulis (ditakdirkan). Janganlah anda beranggapan apabila anda berdoa bermakna anda meminta sesuatu yang belum tertulis bahkan doa anda telah tertulis dan apa yang terjadi kerananya juga tertulis (termasuk dalam takdir). Ini bermakna segala perbuatan manusia itu telah sedia diketahui Allah s.w.t. Dia tahu pada sekian masa individu itu akan doanya dimakbulkan serta bila dimakbulkan tidaklah terlindung daripada ilmu pengetahuan Allah s.w.t.
 
Dalam erti kata lain sebab yang kita usahakan semua itu termasuk dalam takdir Allah swt. Dia telah sedia mengetahui sejak azali lagi bahawa seseorang itu akan melakukan usaha berkenaan termasuklah amalan seperti berdoa yang dibincangkan ini. Rasululah saw pernah ditanya: "Wahai Rasulullah, apa pendapatmu mengenai jampi-jampi yang sering kami gunakan, ubat yang sering kami gunakan untuk berubat serta pelindung yang sering kami pakai untuk berlindung, apakah hal ini dapat menolak takdir Allah? Rasulullah menjawab: Bahkan hal ini termasuk takdir Allah. (Riwayat Imma al-Tirmidzi). Menurut Syaikh al-Utsaimin: Segala sesuatu terjadi kerana takdir Allah begitu juga segala sebab mempunyai penagruh terhadap musababnya dengan izin Allah. Maka semua sebab itu telah tertulis dan semua musabab juga telah tertulis."
 
KEMATIAN TIDAK AKAN TERTUNDA
 
Kematian pasti akan tiba tanpa mengenal bangsa, kedudukan, kekayaan atau kekuatan. Tiada sesiapa boleh melarikan diri daripada maut. Apabila telah ditetapkan waktu kematian seseorang, ia tidak akan tertunda atau dipercepatkan walaupun sesaat. FirmanNya: Dan kalaulah Allah menyeksa manusia disebabkan kezaliman mereka tentula Dia tidak membiarkan tinggal di muka bumi sesuatu makhluk yang bergerak akan tetapi Dia memberikan tempoh kepada mereka hingga ke suatu masa yang tertentu  kemudian apabila sampai tempoh mereka, tiadalah mereka akan dapat meminta dikemudiankan sesaat pun dan tidak pula mereka akan dapat meminta didahulukan."(surah al-Nahl:61). Timbul pula persoalan kedua jiak waktu ketibaan ajal telah ditetapkan maka adakah perlu untuk berdoa supaya dipanjangkan umur? Takdir boleh berubah denagn doa termasuk doa dipanjangkan umur serta kadar umur seseorang itu walaupun telah termaktub dalam ilmu pengetahuan Allah swt.
 
DOA PANJANG UMUR
 
Oleh itu dibolehkan berdoa untuk dipanjangkan umur bahkan Rasulullah saw pernah mendoakan suapya Anas bin Malik dipanjangkan umurnya. Doa Baginda: "Ya Allah perbanyakkanlah hartanya dan anaknya, panjangkanlah umurnya dan berilah keampunan kepadanya."(Riwayat Imam al-Bukhari   dalam Adab al-Mufrad). Ternyata dengan izin Allah swt, Anas bin Malik dipanjangkan umurnya dan diriwayatkan beliau meninggal dunia pada umur 99 tahun. Dalam riwayat lain pula disebut beliau meninggal dunia pada umur 107 tahun. Bukan berdoa sahaja dapat memanjangkan umur bahkan amalan seperti membuat amal kebajikan dan menyambungkan silaturahim turut berupaya melanjutkan usia seseorang. Diriwayatkan: "Tidak ada yang dapat merubah takdir melainkan doa dan tidak ada yang menambahkan umur melainkan amal kebaikan."(Riwayat Imam al-tirmidzi). Oleh itu, jangan putus asa berdoa kerana selain satu usaha berkesan untuk mendapatkan bantuan Allah swt doa juga adalah ibadah yang amat mulia di sisi Allah swt dan akan diberi ganjaran pahala bagi mereka yang melakukannya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...