Daisypath Happy Birthday tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

Khamis, 11 Disember 2014

SATU HARI - SLOT RATU TV9


Slot Ratu TV9
Selasa dan Rabu
Pukul 8.30 hingga 9.30 malam


Mengisahkan Isfahan (Remy Ishak) yang membawa diri ke Sarajevo kerana tidak dapat menerima hakikat bahawa isterinya, Lia (lakonan Rita Rudaini) curang dengan sahabat baiknya sendiri, Moez (Miller Khan) biarpun telah berkahwin selama sembilan tahun dan dikurniakan seorang cahaya mata iaitu Puteri. Isfahan kemudiannya bertemu Sabrina (Sara Ali) seorang penganalisa air mentah di Sarajevo.

Dalam hati yang tidak keruan, tidak pernah sekali pun terdetik di hati kecil Remy bahawa dia akan bertemu cinta baharu di ibu negara Bosnia-Herzegovina itu. Keletah comel dan misteri sikap yang dimiliki si gadis, Sabrina akhirnya membuka pintu hati Isfahan untuk bercinta kembali, walaupun dia masih terikat dengan memori silam. Namun Isfahan terpaksa pulang semula ke tanah air gara-gara kematian Puteri. Selepas terpaksa pulang semula ke tanah air, kesetiaan hati Isfahan kemudian diduga apabila Lia kembali menagih cinta lama selepas diceraikan Moez.

Adakah Remy kembali menyulam kenangan lalu atau kekal bersama cintanya bersama Sabrina yang ditinggalkan di Sarajevo? Apakah kesudahan kisah cinta mereka?


Para Pelakon
Remy Ishak sebagai Isfahan
Sarah Ali sebagai Sabrina
Rita Rudaini sebagai Lia
Miller Khan sebagai Moez


Setakat ni dah 3 episod ditayangkan di tv. Best memang best bukan setakat kehebatan pelakonnya tapi pemandangannya memang cukup cantik disamping pelakon2 dari Bosnia sendiri. Terbayang di fikiran saya semasa bergolaknya negara Bosnia dulu dengan pembunuhan beramai2, penghapusan etnik islam dan penyembelihan etnik islam bosnia. Kalau diingatkan memang cukup mengerikan dan menakutkan. Begitulah keadaan penduduk etnik islam Bosnia dulu yang sentiasa dianiaya dengan kekejaman oleh puak Serbia. Dunia tak pandang sebelah mata pun. Pelbagai kisah penderitaan diceritakan sendiri oleh mangsa perang, saudara-mara, ahli keluarga yang terbunuh dalam perang itu termasuk kekejaman askar Serb, lebih-lebih lagi tentera Serbia di bawah komander Bosnia Serb, Jeneral Ratko Mladic yang diarah oleh pemimpin Yugoslovia ketika itu, Radovan Karadzic untuk melancarkan kempen penghapusan etnik bagi membunuh penduduk Islam Bosnia. Keganasan tentera Serb tidak terhenti setakat itu, penghapusan etnik turut dilakukan terhadap wanita Islam Bosnia dan melakukan keganasan termasuk merogol mereka yang ditempatkan di seluruh kem tahanan di Bosnia. Sesetengah wanita dirogol berulang kali oleh tentera Serb pada setiap malam. Malah, wanita Islam yang sedang mengandung juga tidak terlepas daripada kekejaman Serbia apabila janin atau bayi mereka yang di dalam kandungan dikorek keluar dengan tujuan tiada lagi bayi etnik Islam Bosnia yang lahir ke muka bumi ini.

Bersyukur sangat bila tengok drama Satu hari ni melihat keindahan negara Islam Bosnia yang dah merdeka walaupun kesan trajedi perang dan kekejaman puak Serbia terhadap penduduk etnik Islam Bosnia masih melekat dalam hati saya lebih2 lagi penduduk islam Bosnia itu sendiri. Moga Allah sentiasa pelihara umat islam Bosnia. 

Ok dah cerita lain plak ni tapi untuk generasi yang lahir selepas tahun 90an dan yang lahir tahun 90an untuk pengetahuan dan makluman anda semua. Kisah sedih penganiayaan terbesar umat islam pada tahun 90an. 










1 ulasan:

  1. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

    Oh ya, di sana anda bisa dengan bebas mendowload music, foto-foto, video dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...