Daisypath Happy Birthday tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

Jumaat, 5 Julai 2013

1 HARI 1 AYAT - PENGHAYATAN DI SEBALIK IBADAH PUASA

Jika diizinkan Allah SWT, kita akan bertemu lagi dengan bulan Ramadan untuk kesekian kalinya. Justeru sewajarnya bagi kita berazam untuk meningkatkan amal ibadah dalam pelbagai aspek berdasarkan peluang Allah berikan. Ramadan adalah madrasah bertujuan melatih umat islam bertakwa, bersyukur dan mendapat petunjuk Ilahi. Menurut Yusuff al-Qaradawi dalam bukunya Al-Ibadah fil-Islam, madrasah Ramadan menambah kekuatan kerohanian, bulan untuk melawan nafsu dan persedian berjihad.
 
 
MELAHIRKAN INSAN BERTAKWA
 
Menurut professor Dr Wahbah Zuhaili dalam 'Fiqh al-Islam wa adillatuh bertujuan melahirkan insan bertakwa berlandaskan firman Allah SWT: "Wahai orang-orang yang beriman! diwajibkan berpuasa ke atas orang yang terdahulu daripada kamu supaya kamu bertakwa ."(Surah al-Baqarah:183). Menurut Dr. Wahbah Zuhaili lagi, berpuasa mendidik jiwa untuk takut kepada Allah dalam keadaan bersembunyi atau terbuka, mengekang nafsu syahwat daripada menguasai diri, membina cetusan naluri yang peka dan sensitive serta memulihkan kekuatan struktur dalaman tubuh badan.
 
Dr. Mustaffa Sibaí menerusi bukunya Äkhámu Syiam wa falsafat fi dhu al-Quran wa al-sunnah menjelaskan ibadat puasa sebagai madrasah atau pusat latihan membina kekuatan dari aspek al-madi (kebendaan) dan kekuatan al-ruhi (roh). Selain itu madrasah Ramadan juga mampu meningkatkan motivasi untuk melakukan pembaikan diri atau tazkiyah, meningkatkan kualiti diri menerusi penghayatan nilaii unggul yang dinamakan takwa.
 
Dari aspek psikologi manusia terdiri daripada empat kompenan utama iaitu fizikal, kognitif, emosi dan spiritual. Berdasarkan kompenon itu madrasah Ramadan diharapkan dapat melatih fizikal, emosi, kognitif dan spiritual untuk melakukan transformasi kearah kebaikan dituntut islam. Falsafahnya mudah jika mampu mendidik dan mengalahkan nafsu sudah pasti ia mampu mengatasi masalah serta cabaran hidup dengan sebaliknya. Jika gagal melawan nafsu sudah pasti banyak cabaran dan dugaan yang mendatang gagal diharungi.
 
Umat islam daripada yang kecil hingga tua menanam tekad untuk menyempurnakan puasa bermula saat memasang niat kepada tibanya waktu berbuka. Kesungguhan itu membuktikan kesediaan berdepan dugaan menahan lapar serta dahaga. Kecintaan kepada agama memberi semangat kepada tentera islam berdepan musuh dalam peperangan Badar yang terjadi pada 17 Ramadan tahun ke dua hijrah. Kesabaran serta ketakwaan tentera islam menunjukkan sifat tawakal kepada Allah SWT. Madrasah Ramadan mendidik diri menghayati konsep hablun min Allah (hubungan dengan Allah) dan konsep hablun minannas (hubungan sesama manusia). Hubungan itu terserlah dalam ibadah dan akhlak yang dilakukan sepanjang Ramadan dan diharap diteruskan selepas Ramadan.
 
Selain meningkatkan ibadah keapda Allah SWT puasa juga mendidik jiwa insan untuk berkongsi nikmat dikurniakan dengan memperbanyakkan amalan sedekah yang mampu membersihkan jiwa daripada perasaan sombong. Kesedian berkongsi rezeki dengan golongan memerlukan juga melahirkan sifat tawaduk serta sentiasa mensyukuri nikmat Allah SWT.
 
 
GANJARAN LAILATUL QADAR
 
 
Dalam latihan madrasah Ramadan pasti ada cemerlang. Mereka akan menerima ganjaran iaitu Lailatul Qadar malam yang lebih baik daripada seribu bulan. Begitu juga yang menamatkan ibadah Ramadan dengan sempurna, ketibaan Syawal pasti disambut penuh kegembiraan.
 
Sabda Rasululalh SAW: "Sesiapa yang berpuasa Ramadan dengan keimanan dan keikhlasan, diampunkan dosanya yang lalu."(Riwayat Bukhari dan Muslim). Anugerah lain turut diberikan kepada individu yang melalui latihan dengan baik melalui ganjaran pahala untuk melalui pintu syurga ar-Rayan. Sabda Rasulullah SAW: "Di dalam syurga ada pintu yang dinamakan ar-Rayan. Orang yang berpuasa masuk melalui pintu ini pada hari kiamat."(Riwayat Bukhari dan Muslim).
 
Mereka yang Berjaya melalui madrasah Ramadan dengan jayanya menerima ganjaran pahala yang diberikan oleh Allah serta pengikhtirafan "takwa"yang menjadi matlamat ibadah puasa. Lebih baik jika semangat itu diteruskan pada Syawal dengan melaksanakan puasa sunat Syawal. Nabi SAW bersabda: "Sesiapa yang berpuasa Ramadan disusuli dengan puasa bulan Syawal ganjarannya seolah-olah berpuasa setahun."(Riwayat Bukhari dan Muslim)
 
 
 
Sumber Rujukan : Berita Harian 4 Julai 2013

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...